Dragørs skoler har allerede mobilforbud

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Dragørs skoler har allerede mobilforbud
Mobiltelefonen skal blive hjemme – for trivsel og læring går bedre, når skærmene ikke trækker al opmærksomheden. Sådan lyder det i nyt lovforslag. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Folketingsbeslutningen om, at mobilerne skal ud af folkeskolen allerede fra skoleåret 2026/2027, kommer ikke til at gøre en kæmpe forskel i Dragør, hvor alle skoler allerede har faste regler for elevernes mobilbrug.

Fra næste sommer må elever ikke have mobiltelefoner og andre elektroniske devices med adgang til internettet med i skole fra børnehaveklasse til 10. klasse. Og i sfo skal samme krav gælde til og med 3. klasse. Sådan lyder det nye lovforslag, som forventes at blive vedtaget med stort flertal.

Computere og tablets må fortsat bruges i undervisningen. Eneste undtagelse fra mobilreglen er, hvis enkelte elever bruger mobilen i sundhedsmæssig sammenhæng, for eksempel i forbindelse med diabetes, eller hvis ordblinde elever bruger mobilen som hjælpemiddel.

Stof til eftertanke for voksne

Borgmester Kenneth Gøtterup mener, at de nye regler falder godt i tråd med det, ledelse og lærere allerede arbejder med ude på Dragørs skoler. Selvom reglerne måske går et skridt videre end de politikker, man allerede har.

»Det Konservative Folkeparti er jo med i forliget, så selvfølgelig bakker jeg op. Man går i skole for at lære. Det kræver, at trivsel og socialt samvær er i orden. Men vi har haft to årtier med stærk digitalisering, hvor vi måske ikke har kunnet gennemskue konsekvenserne af det her. Derfor er det rimeligt, at det nu bliver et krav med mobilfri skoler,« siger Kenneth Gøtterup.

Han mener også, at mobilfri skoler – ud over at give bedre trivsel for børn og unge – vil styrke lærerens mulighed for klasseledelse og sikre, at fokus kommer tilbage på klassisk dannelse.

»Selvfølgelig skal vi ikke falde bagud i forhold til digitaliseringen, men mobiltelefoner og iPads må jo fortsat gerne bruges i undervisningssammenhæng. I øvrigt bør alt det her også give stof til eftertanke for mange voksne. For hvor tit er man ikke til møder, konferencer eller andet, hvor folk sidder og ser på deres telefoner i stedet for at være med i det, de er der for,« lyder det fra borgmesteren.

Mobilregler i Dragørs skoler

Store Magleby Skole: Eleverne i 0.–7. klasse må ikke bruge mobiltelefoner på skolen (medmindre det sker i undervisningssammenhæng) – heller ikke i pauser. Klassens lærere og pædagoger sikrer, at mobiltelefoner forbliver i tasken, samles ind eller på anden vis ikke er fremme i klassen uden tilladelse.

Nordstrandskolen: Mobiltelefoner skal være i tasken eller låses inde i et skab i klassen, da de ikke må bruges af eleverne, medmindre det sker i undervisningssammenhæng. Læreren kan i tilfælde af overtrædelse inddrage mobiltelefonen resten af dagen.

Dragør Skole: Eleverne må ikke bruge mobiltelefon i skoletiden, medmindre det sker i undervisningssammenhæng. Mobilerne skal anbringes efter lærerens anvisning – for eksempel i et mobilhotel.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER