Inden udgangen af i år skal der udarbejdes en femårsplan og nye vedtægter for Dragørs Aktivitetshus på Wiedergården. Det blev vedtaget som en del af budgetaftalen 2026–2029.
Og et flertal bestående af Konservative og Socialdemokratiet i Ældre- og Sundhedsudvalget har netop stemt for at sætte analysearbejdet i gang. Det er besluttet, at forvaltningen selv skal stå for analysearbejdet, udpege en projektleder, styregruppe og projektgruppe til det og i øvrigt inddrage aktivitetshusets frivillige, brugerråd og ansatte i analysearbejdet.
For eksempel skal det afklares, hvilke udgifter, der dækkes af den kommunale drift, hvilke der søges fondsmidler til, og hvilke der kan finansieres af Wiedergårdens Venner. Samtidig skal der tages stilling til normering og personalesammensætning i aktivitetshuset. Hvor meget kan klares af frivillige, og hvad er der brug for ansatte til, og hvorvidt flere opgaver skal løses på tværs af huset.
Liste T: Ny driftsform
Liste T stemte imod forslaget i fagudvalget og fik ført til protokols, at:
»Liste T mener, at analysen skal foretages af et eksternt analysefirma, der professionelt kan inddrage interessenterne og give bud på Wiedergårdens (Dragørs Aktivitetshus, red.) fremtidige drift. Liste T mener umiddelbart, at det bedste for Wiedergården er at blive en selvejende institution med en kommunal driftsoverenskomst, men det skal selvfølgelig undersøges nærmere.«
C: Skal fortsætte, som det er
Kenneth Gøtterup (C), der var stedfortræder for Jan Madsen (C) på udvalgsmødet, mener til gengæld ikke, der er behov for at kigge på en ny driftsform i Dragørs Aktivitetshus.
»Det skal fortsætte, som det altid har gjort. Analysen er vigtig for at kigge på, hvordan vi skaber den bedste drift. Det handler ikke om hverken besparelser eller topstyring, men om at lave et servicetjek: Gør vi det her på den rigtige måde,« siger borgmesteren, der peger på, at aktivitetshuset på Wiedergården bygger på 30-årige beslutninger.
Han mener derfor, der er behov for mere aktuel viden om, hvem der driver hvad, hvordan samspillet mellem frivillige og ansatte er, hvad lederens kompetencer skal være, og hvad der er brugerrådets opgave.
Liste T begærede sagen taget op på næste kommunalbestyrelsesmøde, så her skal analysen diskuteres igen.