Når kommunalbestyrelsen med stor sandsynlighed sender et lokalplansforslag om en ny skateboardbane på Dragør Havn i høring senere på ugen, træder banen et stort skridt nærmere sin realisering.
Foreningen Dragør Skatepark har i flere år kæmpet for muligheden for at udvide og forny det eksisterende mindre anlæg på havnen. Folkene bag har for længst sikret sig fondsstøtte og anden finansiering, da det var et krav for, at Dragør Kommune overhovedet ville gå i gang med lokalplansarbejdet.
Den praktiske proces på rådhuset gik i gang i juni 2022 – og her godt tre år senere kan lokalplansforslaget altså sendes ud i otte ugers høring, hvor alle borgere har mulighed for at give deres mening til kende.
»Vi har oplevet forskellige forsinkelser, men nu er vi megaglade for, at vi er så tætte på målet, at vi snart kan komme i gang med det praktiske arbejde,« siger Louise Seier Beier, der er aktiv i foreningen Dragør Skatepark. Hun er langtfra den eneste, der har arbejdet med sagen som frivillig, fortæller hun.
»Vi er flere i foreningen, der har lagt mange kræfter i det.«
Tredoblet areal
Håbet er, at foreningen kan gå i jorden, når høringsfristen er overstået, og lokalplanen er endeligt vedtaget. Det kræver dog, at efterårsvejret arter sig. Uanset glæder hun sig til, at der står en skateboardbane, der med et areal på op mod 645 kvadratmeter er mere end tre gange så stor som den nuværende, klar.
»Banen ligger centralt placeret i den moderne del af havnen. Dragør Havn er byens nerve og hjerte, og byens fællesskaber er her allerede. Men der mangler netop her et sted, der kan samle byens børn, unge og børnefamilier,« siger hun.
»Min drivkraft er, at jeg desværre oplever, at flere og flere børn rammer muren, når de skal indgå i fællesskaber i fritiden. De tager alene hjem efter skole, og det kan være en overvindelse at få lavet aftaler med klassekammeraterne. Der sker et skred i 5.–7.klasse, når børnene stopper i sfo, og forældrene ikke længere er med på sidelinjen for at få en legeaftale i hus. Specielt blandt drenge er der en del, der går hjem og sidder foran computeren i stedet. Vi håber, at banen kan være et tilbud til piger og drenge, der kan gå ned og se, om der er nogen at være sammen med, i stedet for at de isolerer sig derhjemme.«
Tanken om en ny skaterbane blev grundlagt under corona. Her oplevede hun den store betydning, samværet havde for børnene, mens skolerne lukkede.
»Der tog vi rundt til skateparker og oplevede, hvordan gadeidræt skaber et fedt miljø for børnene,« siger hun.
Næppe støj
Frygten for støjgener er flere gange dukket op i debatten, mens snakken om skaterbanen har stået på. Men Louise Seier Beier tror ikke, at der vil blive større udfordringer på den front.
»Vi forventer ikke, at den aldersgruppe vil have højttalere, og der er ingen skatere, der er interesserede i, at det bliver sådan et sted. Det skal være et trygt og rart sted, og vi forventer også, at der kommer retningslinjer for, hvad man må på stedet,« siger hun.

