Efter forgæves jagt: Skoleleder skal være chef for endnu en skole

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Efter forgæves jagt: Skoleleder skal være chef for endnu en skole
Skoleleder på Nordstrandsskolen Claus Andersen – i midten – skal frem til årsskiftet også lede Store Magleby Skole. Foto: Tim Panduro

Det er ikke så let at finde nye skoleledere.

Det må Dragør Kommune sande, efter at et jobopslag og en efterfølgende kandidatjagt med et rekrutteringsbureau ikke har ført til, at Store Magleby Skole har fået en ny leder.

Stillingen i Store Magleby har stået ubesat hen, siden Jens Nellemann Charpentier stoppede på grund af et jobskifte den 1. marts. Nu bliver den første konstituerede leder erstattet af den næste – nemlig Claus Andersen, der frem til årsskiftet dermed får to skoler under sine vinger.

Claus Andersen har nemlig været skoleleder på Nordstrandskolen siden 2019, og i de kommende måneder skal han dele sine uger med tre dage på Store Magleby Skole og to dage på Nordstrandskolen.

Færre vil være ledere

Det betyder dog ikke, at man har opgivet jagten på en ny, permanent skoleleder til Store Magleby Skole.

»Vi ønsker de bedste medarbejdere, vi kan få i Dragør Kommune, og vi vil gerne have et bredt felt. Så vi leder videre efter sommerferien,« siger Lasse Falck Steenland, der er direktør for Center for Børn, Skole og Familie i Dragør Kommune.

»Vi må konstatere, at det er vanskeligt at rekruttere skoleledere. Det er en national tendens, hvor der generelt er færre, der ønsker at arbejde med ledelse.«

Nogle kommuner har valgt en løsning, hvor en leder permanent er chef for flere skoler. Men den vej ønsker man ikke at gå i Dragør, siger Lasse Falck Steenland.

»Vi vil ikke nytænke, så vi får en leder til hver skole, og umiddelbart vil vi heller ikke splitte stillingen op, så man for eksempel får en pædagogisk og en administrativ leder. Det kan give nogle slagsider i forhold til, hvem der har ansvar for hvad.«

Tror på en løsning

Besværet til trods forventer Lasse Falck Steenland, at der kommer en løsning.

»Det gik rigtig godt, da vi får et års tid siden skulle have besat skolelederstillingen på Dragør Skole. Og vi har nogle attraktive skoler herude, hvor vi fagligt ligger rigtig godt. Det må være attraktivt at komme til et skolemiljø, hvor der er faglige muligheder for at arbejde med en stærk elevgruppe, hvor der er gode sfo’er og klubber og masser af engagerede forældre. Så vi håber, at der er nogle, der efter skoleferien kan se, at de trænger til luftforandring og vil komme herud til det skønne Dragør.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER