Venstre fik ikke et godt valg i Dragør, men formår at holde skindet på næsen med to medlemmer i den kommende kommunalbestyrelse. Alligevel kommer der udskiftning på stolene i byrådssalen – for Helle Barth fik et skidt valg, hvor hendes personlige stemmetal er faldet fra 342 ved valget i 2021 til 66 ved tirsdagens valg.
Helle Barth er den mest prominente af de fire politikere, der mistede deres plads i kommunalbestyrelsen ved valget. Ved forrige valg var hun spidskandidat og kom direkte fra den borgmesterpost, som hun havde haft i et halvt år, efter at Dragørs Venstre-borgmester i 2021 forlod posten i utide på grund af et jobskifte.
I seneste periode har hun været formand for Klima-, By- og Erhvervsudvalget. Men fra årsskiftet er hun ude af det daglige byrådsarbejde, selvom hun bliver Venstres suppleant, der skal træde til, hvis et af de to siddende medlemmer for partiet melder fra til et møde i kommunalbestyrelsen.
Helle Barth er overrasket over, at hun har fået et personligt dårligt valg.
»Jeg ved ikke, hvad der er sket. Jeg har ikke ændret min tilgang til Venstre-politik eller Dragør på nogen måde, men jeg har måske været en smule tonedøv i forhold til, hvad vælgerne ville,« siger hun og tilføjer:
»Det er surt, det er nedtur, det var ikke det, vælgerne ville, og når Kenneth Gøtterup ryddede bordet, må det være, fordi han har tilbudt det, som vælgerne ville have.«
Hvad mener du med, at du har været tonedøv?
»Jeg gik til valg på et nyt bibliotek, en menneskelig tilgang til politik og et ønske om at tale mere om klima og biodiversitet. Men det store emne i valgkampen har været økonomi indtil til slut, hvor Enggården dukkede op – og dét var også delvist et spørgsmål om økonomi,« siger hun og fortsætter:
»Venstre har fået et dyk. Om det er mig, der har aben, ved jeg ikke, men jeg tror, at Kenneth Gøtterup og de andre konservative har lavet en genial kampagne, som vi andre betaler for med stemmer.«
Kommer du til at stille op til kommunalvalget igen?
»Nej, jeg tror, at jeg bukker, takker, løber rundt i manegen og går ud. Jeg har haft en god nats søvn, og selvom jeg ikke mente, at jeg var klar til at træde tilbage ved dette valg, er jeg 66 år næste gang. Man skal ikke blive ved i det uendelige. Min mand siger, at jeg skal tænke over det, men jeg ved ikke, om jeg har lyst til at padle rundt i en gummiflåde i fire år for så at prøve at komme ind igen. Det kan være lidt patetisk. Familie, venner og foreninger har stået på hold i årevis. Jeg har en masse at indhente,« fortæller Helle Barth.
Dermed er det sandsynligvis endeligt farvel til en markant kommunalpolitiker. Helle Barth stillede op til kommunalbestyrelsen for første gang i 2005 og igen i 2009 – uden at blive valgt ind. I valgperioden 2009–2013 kom hun alligevel med på et afbud, da Morten Juel Hansen forlod Venstres gruppe på grund af et jobskifte.
Siden har hun siddet i kommunalbestyrelsen, og det førte i 2021 til endnu en afbudstjans, der gav hende en placering i Dragørs borgmesterrække.
Helle Barth stillede desuden op til regionsvalget i den nye Region Østdanmark. Hun er dog ikke blandt medlemmerne i det ny regionsråd.