En måned med køer til og fra Dragør

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
En måned med køer til og fra Dragør

Der bliver god tid til at bande, svovle og høre lydbog eller musik for bilister og buspassagerer til og fra Dragør i den kommende tid.

Et stort ombygningsarbejde ved Københavns Lufthavns Station kræver en kæmpekran, der skal løfte en gangbro og trapper fra lufthavnen til stationens nye perroner på plads. Den mobile bæltekran er så stor, at det er nødvendigt at inddrage dele af Øresundsmotorvejens areal.

Stor risiko for forsinkelser

Arbejdet går i gang mandag den 20. oktober og varer frem til slutningen af november, oplyser Sund & Bælt, der står for udvidelsen, i en pressemeddelelse.

Arbejdet betyder, at frakørsel 16 – Lufthavn Ø – bliver delvist spærret af kranen. Der vil kun være ét farbart spor mellem frakørsel 16 og 17, og derfor anbefaler Sund & Bælt, at trafikanter, der ikke skal til luthavnen, benytter frakørsel 18 ved Englandsvej i Tårnby eller afkørsel 19 i Ørestad.

Da Englandsvej er hovedvejen til Dragør, kan det give kødannelse og stor risiko for forsinkelser på rejsen, og det samme vil gøre sig gældende for trafikken mellem Dragør og lufthavnen, der hæmmes af den lukkede frakørsel.

»Det forventes, at trafikomlægningen vil medføre øget trafik på de lokale veje og krydsene omkring Øresundsmotorvejen, og trafikanter til og fra lufthavnen og Kastrup må derfor forvente en betydeligt øget rejsetid. Trafikanter opfordres til at køre hjemmefra i god tid,« lyder den forstemmende melding i pressemeddelelsen.

Nødvendig udvidelse

Årsagen til, at Københavns Lufthavns Station skal udvides med to nye perroner, er, at Øresundsbanen er presset på kapaciteten. Det skyldes ikke kun lokal trafik, men også forventninger om øget international trafik.

Når Femern-forbindelsen omkring 2029 forbinder Danmark med Tyskland, er der en forventning om, at det vil medføre øget godstrafik på linjen.

Ifølge Sund & Bælt er det en del af en fælleseuropæisk vision om ét sammenhængende trafiknet, der knytter nord, syd, øst og vest sammen

Sådan vil trafikken på Øresundsmotorvejen blive påvirket

Begge kørebaner i retning mod Sverige inddrages, og trafikken bliver derfor afviklet i ét spor i hver retning på en 1.500 meter lang strækning ved Københavns Lufthavn. Det kan særligt i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen give kø på strækningen.

Frakørsel 16 Lufthavn Ø/Kastrup lukkes, så bilister fra Kystvejen, der skal på motorvejen, skal køre gennem lufthavnen til Frakørsel 17 Lufthavn V, der stadig er åben. Dog forventes der øget trafik på denne frakørsel, da det i anlægsperioden er den eneste frakørsel for lufthavnen.

Øvrige trafikanter, der ikke skal til lufthavnen, opfordres til at benytte Frakørsel 18 Tårnby eller 19 Ørestad, hvilket kan give mere trafik på Englandsvej til og fra Dragør.

Det er fortsat muligt at køre fra Kystvejen og videre ad Amager Strandvej ind mod København.

Kilde: Sund & Bælt

kort-over-trafikomlaegning-okt-nov-2025.png
Sådan bliver trafikken påvirket på motorvejen. Illustration: Sund & Bælt

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER