En sammenlægning med Tårnby handler om at bevare det, der fungerer, og ændre det, der ikke gør

a
Af admin
| | 0 min læsetid

Der er mange ting, der fungerer rigtigt godt i Dragør. Og de ting er der ingen fornuftig lokalpolitiker, der vil foreslå at ændre på her lige før et kommunalvalg. Heller ikke selv om man er fra Sydamagerlisten.

Men der er desværre også ting, der ikke fungerer så godt, som de burde gøre. Om de så alle sammen ville fungere bedre, hvis – eller når – Dragør bliver en del af en større Sydamager-kommune sammen med Tårnby, ja, det vil vi få mere viden om med den analyse, som skal gennemføres i 2026 som del af budgetaftalen.

Indtil da er det meste af det, der bliver talt og skrevet om i forhold til konsekvenserne af en kommunesammenlægning for Dragør baseret på gætværk. Men nogle ting er dog sikre.

Der er ikke noget at være bange for

Efter en eventuel kommunesammenlægning vil der kun være ét rådhus, én borgmester og én direktion. Det giver en lille besparelse – men det er langt fra det vigtigste.

Vi vil få en langt mere kompetent og kvalificeret borgerservice på alle specialområder. Bedre styr på Enggården og ældreplejen. Flere ressourcer til vedligeholdelse af bygninger og veje.

Vi vil stå stærkere i kampen mod stigende forurening fra lufthavnen. Kystsikring vil ikke være noget, vi skal betale for alene. Vi vil få en mere sammenhængende offentlig transport. Der bliver flere valgfag for de ældste skoleklasser. Vores ældre vil få adgang til den række af seniorboliger for borgere over 55 år, der findes i Tårnby. Og hvem ved – måske bliver der adgang til fjernvarme for dem, der ønsker det. For blot at nævne nogle få ting.

Derudover tør jeg godt love, at vi stadig vil have politikerne tæt på – hvis vi vel at mærke stemmer på de rigtige.

Vi vil stadig have vores skoler og kirker. Vi vil stadig have Gåserepublikken, lodstårnet, Dragør Nyt, badeanstalten, Blushøj, aktivitetshuset, Bellano, værftet, fortet, Hollænderhallen, Cafe Espersen, golfklubben, Kongelunden, Dragør Strandhotel, svømmehallen, Akutbilen, tennisklubben, boldklubben, biblioteket, Lokalhistorisk Forening, Borgerforeningen og alt det andet, der skaber den særlige kultur i Dragørs lokalsamfund.

Der er med andre ord ikke rigtigt noget at være bange for. Med mindre man er bange for forandring.

Og man skal slet ikke være bange for at stemme på en af os fra liste L, hvis man synes, at Dragør skal levere højest muligt velfærd for skattekronerne og i øvrigt være godt forberedt på fremtiden.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER