
Det er ikke let at være havfrue i Dragør – i hvert fald ikke, når man er fire meter høj og uønsket gæst på et af byens kulturminder.
Eventyret om kæmpehavfruen, der tidligere i år blev forvist fra Dragør Fort og siden blev afvist af politikerne i Dragør som en gave til opstilling andetsteds langs kystlinjen, ser ikke ud til at få en lykkelig, lokal slutning.
Tidligere i år bad Kulturarvsstyrelsen Dragør Fort om at fjerne skulpturen, fordi den ikke er en naturlig del af fortets historiske miljø.
Nu har selvsamme styrelse afvist et nyt forslag fra fortets ejer Torben Bøtker om at sætte skulpturen op over for kanalen ved fortet nær bådparkeringen ved Det Maritime Hus. Her har der tidligere været indsejling til fortet, men den er blevet fyldt op, så de ifølge ansøgningen ikke længere spiller en visuel fortælling i fortællingen om fortet.
»Der kom et afslag allerede dagen efter, at ansøgningen var sendt,« siger Peter Bech, der har formgivet skulpturen, som han fik opstillet på fortet, efter at den havde stået ved hans daværende restaurant på Langelinie i København.
»Styrelsen ville end ikke møde op og se stedet. Det var ikke så muntert at opleve,« fortæller han.
Da statuen i første omgang blev forvist fra fortet, tilbød Peter Bech den til Dragør Kommune – med tilbud om også at bekoste flytning, opsætning og eventuel genopretning, hvis kommunen efter en prøveperiode ikke ønskede at beholde den. Men det blev et rungende nej fra politikerne i Klima-, By- og Erhvervsudvalget på anbefaling fra forvaltningen, der vurderede, at »havfrueskulpturen er vanskelig at indpasse, da den ikke er relateret til Dragørs historie og dermed kan anses som et element, der ikke bidrager til fortællingen om for eksempel Dragør Gamle By eller havn«.
Andre planer er også faldet til jorden, men Peter Bech har stadig et par følere ude lokalt. Han er dog også begyndt at kigge ud over kommunegrænsen.
»Jeg har valgt at skrive til Københavns Kommune og foreslået, at de selv kan vælge et sted i havnemiljøet, hvor de synes, at den kan være hensigtsmæssig. Jeg vil blive meget skuffet og forundret, hvis ikke de finder et sted til den, for den er både et udtryk for den moderne kvinde og for danskernes udsyn over verden og vores fælles interesse for vandet,« siger han.
»Men hvis der kommer et passende sted i Dragør, vil det have førsteprioritet. At forære den til København synes jeg ikke har samme formål for mig personligt, som det vil have at få den placeret her i Dragør, hvor jeg bor og en dag formentlig dør,« siger Peter Bech, der ifølge eget udsagn er skuffet over, at gaven ikke er blevet vel modtaget i Dragør.
»Langt de fleste, jeg taler med, synes, at den er spændende, flot og imponerende. Den er et flot stykke håndværk, og det er vanvittigt, at den ikke skal stå i kommunen.«