Enggården er Dragørs eneste plejehjem og har taget hul på en større udviklingsplan med fokus på både faglige og økonomiske forbedringer. Planen bygger på anbefalinger fra konsulentfirmaet MUUSMANN og bliver gennemført i bølger – hvoraf den første nu er godt i gang.
Det var samme konsulentfirma, der tidligere i år kom med en rapport med en en analyse af plejens kvalitet og medarbejdernes arbejdsmiljø. I rapporten hed det:
»Enggårdens kapacitet til at levere pleje og omsorg af høj kvalitet med vægt på selvbestemmelse til beboerne samt inddragelse og samarbejde med beboerne og de pårørende er i stigende grad blevet udfordret i 2024.«
Herefter godkendte Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget den 4. marts 2025 forslaget om implementering af udviklingsplanen på baggrund af rapporten »Analysen af Enggården«.
Arbejdsmiljøindsats udsat
Blandt andet arbejder Enggården på at ansætte flere faste medarbejdere og reducere brugen af eksterne vikarer. To afdelinger er nu fuldt bemandede, og 31 faste afløsere er blevet tilknyttet plejehjemmet. Samtidig er en ny struktur for møder og opgavefordeling rullet ud på alle afdelinger fra juni, og der er igangsat et fælles onboardingforløb for nyansatte.
Der er også igangsat indsatser for bedre medicinhåndtering, herunder samarbejde med Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Øget opmærksomhed på utilsigtede hændelser har allerede ført til flere indberetninger og en mere systematisk opfølgning.
En indsats for at styrke arbejdsmiljøet er dog blevet udskudt »på grund af nødvendig omprioritering«, som det hedder i orienteringen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget. Det var ellers planen, at arbejdsmiljødialogen skulle være startet i maj i regi af LMU og arbejdsmiljørepræsentanterne.
Dragør Nyt arbejder på at få en forklaring på, hvad »nødvendig omprioritering« dækker over.
Overgangen til næste bølge i udviklingsplanen forventes at ske efter sommerferien.