Enggården i mål med dele af udviklingsplan – arbejdet fortsætter

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Enggården i mål med dele af udviklingsplan – arbejdet fortsætter
Der er lagt en midlertidig plan for Enggården. Foto: Tim Panduro

Flere faste medarbejdere. Bedre rekrutteringsindsats og onboarding af nye medarbejdere. Tydelige roller og opgaver. Sikker medicinhåndtering. Det er nogle af de 17 indsatser, der er beskrevet i udviklingsplanen for Enggården, og som plejecenterets ledelse og medarbejdere arbejder på højtryk med lige nu.

Og ved februars møde i Ældre- og Sundhedsudvalget fik politikerne en status på, hvordan det går med de forskellige indsatser. Ud af de 17 indsatser var tre udført, mens resten var igangsat, men ikke færdige endnu.

Blandt andet oplyste forvaltningen om, at man har fået indført en konsistent rekrutteringspraksis, så man opslår ledige stillinger hurtigt og holder antallet af ledige stillinger stabilt lavt. Og man oplever, at man har sikret en fælles ledelse ved at have afholdt et lederseminar og organiseret tæt koordination mellem afdelingsledere.

Jan Madsen (C), formand for Ældre- og Sundhedsudvalget, følte sig ret betrygget.

»Vi fik en grundig orientering for alle punkter, og det var betryggende. Især omkring onboarding gav det mig en fin tryghed i, at vi er godt på vej med den del af planen. Det løser selvfølgelig ikke rekrutteringsproblemerne, og vi er jo ikke i mål med hele planen, men det kan man heller ikke komme på én gang,« siger Jan Madsen.

Stadig ledige stillinger og mange vikartimer

I forhold til at få flere faste medarbejdere har man gjort et stort stykke arbejde, men er ikke helt i mål endnu, hvilket beslutningen om at flytte ansættelsesopgaven fra Enggården og hjemmeplejen til HR på rådhuset også skal ses som en del af. At rekrutteringsprocesserne er på plads, betyder nemlig ikke, at man får alle de medarbejdere, man har brug for.

Der har været cirka 30 stillingsopslag på Enggården i 2025. Der er lige nu fem ledige stillinger, og der bruges stadig mange vikartimer. Derfor er det stadig et stort fokuspunkt.

Forvaltningens status på udviklingsplanen viser også, hvordan man har fået funktionsbeskrivelser for alle stillinger udarbejdet. Dokumentationen er blevet forbedret, men er fortsat i fokus.

En forbedring af medicinhåndteringen er ligeledes igangsat. Her har man etableret en medicinopbevaring, og der er mere fokus på forebyggelse af og opfølgning på Utilsigtede Hændelser (UTH) som fald, medicinfejl eller mangelfuld pleje. Men her er man ikke i mål. I hvert fald konkluderer statusskemaet, at der er lav organisatorisk modenhed.

Det går også bedre med dokumentation

Når det kommer til arbejdsmiljø og sygefravær, har man indført nye procedurer for sygefravær og systematiske samtaler, og man oplever et styrket kollegaskab. Dette er dog også et fortsat fokuspunkt.

I forhold til medarbejderudvikling er indsatsen heller ikke færdig endnu. Men der er fuld gang i undervisning i dokumentation – ikke mindst det elektroniske omsorgs- og dokumentationssystem CURA – og journalaudit er blevet øget. Status er, at der er 30 procent færre uløste CURA-opgaver.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER