Enggården i stormvejr på valgmøde

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Enggården i stormvejr på valgmøde
Politikerne skulle blandt andet fremføre deres mærkesager – men der blev også tid til at diskutere Enggården. Foto: Rasmus Mark Pedersen
PXL_20251016_174323064~2.jpg
Politikerne lyttede og argumenterede. Foto: Rasmus Mark Pedersen

Det flød både med hårde ord og usædvanlige indrømmelser, da situationen på Dragørs eneste plejehjem blev vendt på et valgmøde på Dragør Strandhotel torsdag aften.

Kandidater fra de fleste opstillede lister og partier deltog i mødet, der var arrangeret af Dragør Rotary. Tidligere på dagen havde borgmester Kenneth Gøtterup offentliggjort sine tanker om, at Enggården skal overgå til at være en selvejende institution, hvis ikke det lykkes at få mærkbare og synlige resultater af den genopretningsplan, der er sat i gang.

Han uddybede sin kritik af forvaltningen – altså de folk, der administrerer Enggården overordnet fra rådhuset på Kirkevej – på valgmødet, hvor han refererede til en implementeringsplan for forbedringer fra april, hvor politikerne to gange har fået orienteringer om fremskridt i arbejdet med den.

»Det ser pænt ud på papiret, men når jeg har spurgt til konkrete resultater, er jeg på ingen måde blevet betrygget i, at vi har en tilstrækkelig fremdrift på vores genopretningsplaner,« hed det fra borgmesteren.

»Vi har haft seks måneder, hvor vi ikke er kommet i mål med nogle helt basale ting, som er grundlæggende for, at kvaliteten kan blive forbedret,« sagde han.

»Lullet i søvn«

Senere kom han med en usædvanlig udmelding:

»Bagsiden af medaljen ved at være en lille kommune som vores, er at vi har en smal organisation, der ikke har tilstrækkeligt med faglige kompetencer.  Vi har ikke haft forvaltningskultur til at kigge efter kompetencerne, og jeg tror faktisk, at en af grundene er, at vi i Dragør Kommune har lullet os i søvn siden kommunereformen i 2007. Andre kommuner har skulle tilpasse sig. Det har vi ikke gjort herude,« sagde han og erkendte, at han dermed hældte vand på Sydamagerlistens mølle. Han tilføjede, at Dragør skal være selvstændigt, men at man i Dragør også skal erkende, når man har brug for at købe ressourcer til at hjælpe sig.

Sydamagerlisten er den eneste i kommunalbestyrelsen, der fuldtonet går ind for, at Dragør bør lægges sammen med Tårnby Kommune – en tanke, borgmesteren normalt står stejlt imod.

Flemming Blønd fra Sydamagerlisten kunne da også erklære, at han var »fuldstændig enig med Kenneth«.

»Det er et godt eksempel på, at vi mangler faglig viden. I en stor, sammenlagt Sydamager Kommune, med seks-syv plejehjem, ville man have en helt anden faglighed og fleksibilitet.«

Vil ikke på Enggården

Anne Grønlund, der stiller op på sin egen liste, fortalte, hvordan hun allerede havde oplevet problemer, da hun var afdelingsleder i Dragør Kommune for pension og visitation for 25 år siden.

»Der er ikke sket noget siden. Det er dårlig ledelse og manglende politisk fokus,« sagde hun og erklærede sig åben for at lade for eksempel Diakonissestiftelsen drive et plejehjem i Dragør – og gerne et nybygget et af slagsen.

»Katastrofen går tilbage til nullerne, hvor man byggede et plejehjem, der overhovedet ikke er egnet til demente. Jeg vil aldrig nogensinde selv på Enggården,« sagde hun.

»Flyt forvaltningen«

Nicolaj Riber, der er socialdemokrat og formand for Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget, som ældreområdet ligger under, rettede også skytset mod forvaltningen på rådhuset.

»Der kan være rigtig langt fra Kirkevej og ud til institutioner som Enggården. Så vi går til valg på at sige, at vi skal samle hele ældreområdet på Enggården,« sagde han og understregede, at det ikke kun drejer sig om hjemmeplejen, der i forvejen overvejes anbragt på Enggården, men også visitation, hjælpemiddelafdeling og de øverste ledere.

»Så har man alle gode kræfter samlet, og man bliver mindre sårbare, hvis nogle medarbejder stopper.«

Han påtog sig samtidig sin del af ansvaret – hvilket borgmesteren i øvrigt også gjorde.

»Jeg har sammen med Kenneth Gøtterup fuldstændig påtaget mig ansvaret for den politiske del af sagen. Jeg har ladet mig betrygge af forvaltningens svar, fordi jeg som menneske og politiker grundlæggende har tillid til det, andre mennesker fortæller mig,« sagde han, inden han tog afstand fra at ændre ejerforholdene på Enggården.

Lokalplejehjem

Moderaternes Lisbeth Dam Larsen var mere åben over for den tanke.

»Jeg siger jatak til et lokalplejehjem,« siger hun med henvisning til en ny konstruktion, hvor kommuner kan etablere lokalplejehjem i en aktieselskabskonstruktion og med professionelle bestyrelser fra lokalmiljøet med eget ansvar for plejehjemmets økonomi og drift.

Samtidig støttede hun tanken om at flytte ledelsen:

»Det kan ikke nytte noget, at de bliver ved med at sidde på rådhuset.«

Kommunegrænserne

Else Lykke Madsen fra de radikale erklærede sig enig i tanken om et lokalplejehjem og luftede også tanken om at udvide samarbejdet med nabokommunerne.

»Der er et demensplejehjem på Ugandavej i Tårnby, så måske skal vi bruge hinanden mere på tværs af kommunegrænserne,« sagde hun blandt andet.

Liste T’s Peter Læssøe udpegede en økonomisk udfordring.

»Vi politikere har sagt ja til, at vi bruger penge på denne genopretningsplan, men fordi man bruger mange penge på vikarer, mener nogen, at vi ikke kan sætte gang i alle aspekter af planen, fordi man skal bruge pengene på driften. Jeg har arbejdet med projekter i 40 år, og det er en dødssynd at tage projektmidler for at bruge dem på driften. Det er det samme som at sætte planen i stå,« sagde han.

Systemisk

Venstres Henrik Kjærsvold-Niclasen gjorde opmærksom på, at der allerede er blevet ansat en ekstra direktør på området.

»Men jeg er enig i, at der er noget her, der simpelthen ikke er godt nok. Og vi har i Venstre også meldt ud, at vi ønsker et friplejehjem som supplement.  Men vi skal huske på, at hvis vi laver Enggården om til et friplejehjem, så får vi det lige i snotten igen, hvis dem, der skal drive det pludselig vælger at sige, at de ikke vil alligevel.«

Michael Thurau, der stiller op for Liberal Alliance ønsker også et friplejehjem eller en lignende konstruktion.

»Men vi skal også se på, at forholdene på plejehjemmene i resten af Danmark ikke nødvendigvis er så meget anderledes end her. Så måske er det en systemisk ting,« sagde han.

Dragør Nyt har forelagt den politiske kritik for kommunaldirektør Mads Leth-Petersen, som er øverste chef for forvaltningens ansatte. Han har ikke ønsket at kommentere på kritikken.

PXL_20251016_173214888.jpg
Der var også tid til spørgsmål fra salen. Foto: Rasmus Mark Pedersen

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER