Enggården skal følges af eksterne igen

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Enggården skal følges af eksterne igen
Der er lagt en midlertidig plan for Enggården. Foto: Tim Panduro

For præcist et år siden blev der igangsat en ekstern analyse af den sundhedsfaglige kvalitet, organisering og brug af medarbejderressourcer på Enggården. Analysen førte til en gennemgribende genopretningsplan og tilførsel af flere millioner kroner.

Alligevel er Enggården igen kommet i et trist søgelys – og dermed igen også på Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalgets dagsorden, hvor Socialdemokratiet og Det Konservative Folkeparti lægger op til, at man igen henter eksterne kræfter ind. Denne gang er det for at lave en audit og kvalitetsopfølgning på Enggårdens genopretningsplan.

Den konkrete sag, der har ført hertil, drejer sig om, at en svækket beboer på Enggården tilbage i august blev glemt siddende i en stol i 19 timer, hvor han ikke blev tilset eller lagt i seng. Ni dage senere døde beboeren. Om den tragiske forglemmelse førte til dødsfaldet, kan hverken bekræftes eller udelukkes, lyder det fra Dragør Kommune.

Det var Amagerliv, der først kunne fortælle om den tragiske hændelse, og siden har både kommune, borgmester Kenneth Gøtterup (C) og Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalgsformand Nicolaj Bertel Riber (A) offentligt beklaget og kaldt hændelsen for et omsorgssvigt.

Tragisk hændelse skal udredes

Da det blev opdaget, hvad der var sket, satte ledelsen på Enggården gang i lægetilsyn, tæt dialog med de pårørende og indberettede det som en utilsigtet hændelse til Dansk Patientsikkerhedsdatabase, hvor sagen nu er under udredning.

Kenneth Gøtterup forklarer, at en intern fejl i forvaltningssystemet betød, at orienteringen om, hvad der var sket på Enggården, først nåede frem til politikerne i slutningen af september.

»Det, der er sket, er rigtig ulykkeligt og tragisk og noget, der ikke må ske. At det kunne ske, skyldes en menneskelig fejl, og det betyder så, at man straks går i gang med at indskærpe alle procedurer for at sikre, at alle efterlever dem. Og det gør de jo alle normalt. For der er procedurer for, at alle beboere skal tilses på alle vagter, og at det skal journaliseres,« lyder det fra borgmesteren.

Han har stadig stor tiltro til den genopretningsplan, der allerede er sat i værk. Men sammen med Nicolaj Bertel Riber har han alligevel foreslået, at der nu kommer eksterne øjne ind og gennemgår og følger planen tæt.

»Vi skal være sikre på, at der ikke er noget, vi selv overser. Og jeg vil være 100 procent sikker på, at der er nogle, der kigger ind i, at der er den rigtige fremdrift. Det handler ikke bare om kontrol, men skal ses som en hjælp til ledelsen,« siger Kenneth Gøtterup.

Nicolai Bertel Riber peger på, at det alene handler om at sikre, at planen bliver ført ud i livet.

»Det er en massiv opgave, der skal løses, så vi synes, at vi skal sikre os løbende hjælp for at sikre, at vi kommer godt i mål,« siger han og understreger, at han er stærkt berørt af hændelsen med beboeren, der blev efterladt i en stol.

Ikke gå i panik

Kenneth Gøtterup forstår, at pårørende til beboere på Enggården kan sidde tilbage med en utryg følelse. For er der virkelig kommet mere styr på tingene på Enggården?

»Når der sker noget så tragisk, er det en balance mellem ikke at gå i panik og samtidig sætte ekstra kvalitetstjek i gang: Har vi styr på det alle steder, og hvad kan vi tage ved lære af, hvad der er sket? Men jeg synes, at hvis man som pårørende til en beboer på Enggården plejer at føle sig tryg, så skal man blive ved med det og stole på, at afdelingen har styr på det. Hvis man på nogen måde føler sig utryg, er det til gengæld vigtigt, at man tager det op med den relevante afdelingsledelse,« siger Kenneth Gøtterup.

Nicolaj Bertel Riber lægger sig i samme spor, men opfordrer også til, at man bruger muligheden for at klage, hvis man har oplevelser, man opfatter som uacceptable.

»Hvis man undrer sig over noget på et basalt niveau, skal man kontakte områdelederen. Og det kan også være en god idé at tale med lederen, hvis man oplever situationer, man finder grænseoverskridende eller uacceptable. Men man er også i sin gode ret til at klage til forvaltningen, hvis man som beboer eller pårørende oplever noget, man ikke synes er i orden,« siger han.

Ekstern audit på Enggården

På Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalgets møde den 7. oktober skal udvalget behandle to forslag stillet af Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet:

∎ At forvaltningen straks igangsætter ekstern audit og kvalitetsopfølgning på Enggårdens genopretningsplan, og at denne gentages med jævne mellemrum, for eksempel hver tredje måned for at sikre den tilstrækkelige fremdrift i genopretningsplanen.

∎ At forvaltningen straks går i gang med at etablere en intern kvalitetsorganisation med reference til centerchefen. Kvalitetsorganisationen skal være drivende på implementering af alle sundhedsfaglige indsatser inden for centrets område og organiseres med de eksisterende ressourcer, der er til stede inden for centrets samlede område.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER