Fællesskab, frirum og fordomme: Hvad mener de unge selv om at bo i Dragør?

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Fællesskab, frirum og fordomme: Hvad mener de unge selv om at bo i Dragør?

»Der sker ikke rigtig noget her i Dragør. Det er meget trygt, men nogle gange lidt for trygt.«

Sådan siger 13-årige Sarah Ida Henriksen, da Dragør Nyt møder hende og 15-årige Celine Thoen Neidel en tirsdag aften i ungdomsklubben Elisenborg. De to skoleelever er blandt de mange unge, der i disse uger – direkte eller indirekte – er i fokus i kommunens valgkamp.

Den 30. september afholdes der valgdebat på Dragør Skole med særligt fokus på børn og unge. Her skal kandidaterne svare på spørgsmål som:

  • Hvad er dit mål for det gode børneliv i Dragør?
  • Hvordan skal folkeskolerne håndtere børn med særlige udfordringer, og hvordan skal regningen betales?
  • Har Dragørs teenagere de rigtige tilbud i dag?

Fællesskab, frirum og fordomme

Ifølge Celine Thoen Neidel er noget af det bedste ved at være ung i Dragør det fællesskab, der findes i hverdagen:

»Vi er meget sammen efter skole. Jeg bruger selv meget tid i musikskolen og her i klubben. Det er rart at have et sted, hvor man bare kan hænge ud uden forældre og med færre regler end derhjemme,« siger hun.

Men hun oplever også, at det kan være svært at engagere andre unge i fælles aktiviteter:

»Der bliver lavet mange arrangementer, men tit er der ikke så mange, der kommer. Jeg har selv været med i festudvalget her i klubben, og vi prøvede at arrangere en fest. Men folk synes, at det er kikset, fordi der ikke er alkohol.«

hpneH.jpeg
Selvom de er glade for ungdomsklubben, efterspørger de to piger et hæng ud-sted for teenagere. Foto: Freja Bundvad

Sarah Ida Henriksen tilføjer, at hun savner mere spontanitet – og lidt mindre voksenopsyn – i hverdagen:

»Det kan være svært at lave noget spontant eller tage nogen steder hen efter skole. Man føler lidt, at man er i en boble mellem skole og hjem, og man bliver lidt beskyttet hele tiden,« lyder det.

Musik og slik

Som en del af den nye budgetaftale for 2026–2029 er der afsat midler til en innovationsfond for børn og unge på op til 50.000 kroner, som skal kunne søges direkte af børn og unge til projekter, de selv ønsker at realisere.

Det har Celine allerede hørt om i kraft af sin rolle i Dragørs nye ungeråd:

»Vi har talt om at søge penge til en fest og om at lave et ungehus til de lidt ældre unge. Mange føler, at klubben mest er for børn, og så kommer de ikke her længere. Det kunne være fedt med et sted, der ikke føles som en klub – men hvor man stadig kan hænge ud og være sig selv.«

Sarah Ida Henriksen har en lidt anden idé:

»Man kunne bruge pengene på slikposer klokken 15 på de lange skoledage – eller bageaftener. Eller måske tage på lejrtur eller overnatning i Sverige med klubben. Det ville være sjovt,« siger hun.

Hvad ville de ændre?

Dragør Nyt spurgte også de to unge, hvad de ville ændre, hvis de selv sad for bordenden som borgmester i Dragør Kommune.

»Jeg ville samle eleverne fra de tre skoler mere. Vi laver ikke ret meget sammen på tværs, og det er ærgerligt, især når Dragør er så lille,« siger Celine Thoen Neidel.

Sarah Ida Henriksen svarer kort og klart:

»Jeg ville gøre skoledagen kortere.«

Børn og unge på budgettet

I den netop indgåede budgetaftale mellem 12 af Dragørs 15 kommunalbestyrelsesmedlemmer fremgår det, at der i de kommende år er et stærkt fokus på børn og unges trivsel. Der er afsat midler til:

– Gratis psykologordning for unge mellem 15 og 25 år.

– En særlig indsats for at forebygge brug af alkohol, snus og e-cigaretter.

– Styrket støtte til børn med særlige behov, blandt andet gennem Dragør-modellen og specialklassestrukturen »Enghøj«.

– Undersøgelse af et muligt samarbejde med foreningen Headspace.

– Fællesskabsfest for afgangseleverne.

Dertil kommer muligheden for at søge innovationspuljen på 50.000 kroner, som vurderes i samarbejde med Dragør Ungeråd.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER