Færre skæve skattelettelser – flere pædagoger

a
Af admin
| | 0 min læsetid

Børn har brug for voksne, der ser dem, har tid til at lege, tid til at løse konflikter og trøste dem. Voksne, der kan give nærhed, omsorg og opmærksomhed.

Derfor har SF i mange år kæmpet for en lov om et minimum af voksne i daginstitutionerne: minimumsnormeringer. For børnene, for personalet og for forældrenes skyld. Det lykkedes. I vuggestuen skal der minimum være én voksen til tre børn, i børnehaven én voksen til seks børn.

Men vi er desværre ikke i mål. 15 kommuner lever ikke op til lovens krav – og Dragør er én af dem.

Kommunerne bærer en del af ansvaret, men de kan ikke fremtrylle flere voksne i daginstitutionerne, hvis ikke de har penge til det. SVM-regeringen prioriterer næste år at bruge pengene på topskattelettelser. Det er penge, som ikke kan bruges på velfærd. Vi kunne for regeringens skæve skattelettelser have råd til tusindvis af pædagoger. Havde regeringen haft det fokus, havde flere kommuner nok levet op til minimumsnormeringerne.  

Vi har mange dygtige og passionerede medarbejdere i daginstitutionerne. Når normeringerne ikke overholdes, kommer de under pres. Det kan vi ikke byde dem, børnene eller deres forældre, som skal kunne aflevere deres børn med ro i maven. Højt arbejdspres skaber stress, og stressede voksne kan ikke give børnene den tryghed og nærhed, de fortjener.

Det er i forvejen en udfordring at rekruttere nok uddannede pædagoger til vores dagtilbud. Det er en udfordring, som ikke bliver mindre, når arbejdsvilkårene presser personalet til det yderste.

Derfor arbejder vi og SF for at sikre, at normeringerne opgøres på institutionsniveau. På den måde vil alle forældre helt præcist kunne se, hvor mange voksne der er til børnene i deres daginstitution. Det ville gøre, at vi kan gribe ind der, hvor minimumsnormeringerne ikke er opfyldt, hvor der ikke er voksne nok på stuerne. Vi vil have flere pædagoger ansat, så både børn og personale får de rammer, de fortjener. Vi skal have vældfærd frem for skæve skattelettelser. 

Og vi vil kræve, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) kommer med konkrete initiativer, der sikrer, at kommunerne fremover lever op til loven. Vi håber, at alarmklokkerne blinker på ministerens kontor, når hele 15 kommuner på tværs af landet end ikke kan overholde dette minimum.

Børnene fortjener voksne, der har tid til dem. Voksne, der kan give omsorg og tryghed i deres hverdag. I Dragør og resten af landet kan det ikke vente længere – det skal vi sikre nu.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER