Man får mange forskellige oplevelser, når man deltager i Dragørs vandrende julekalender Levende Låger, der alle decemberdage frem til jul drager afsted fra Badstuevælen klokken 17.
Politiafspæring nødvendig
Fremmødet søndag den 7. december var så stort, at man måtte bede politiet om at afspærre en del af Stationsvej. Det kom lidt bag på borgmesteren og en række øvrige kommunalbestyrelsesmedlemmer, som troede, at der var noget galt, da politibilen ankom med blå blink til det gamle rådhus, hvor gruppen stod og ventede på deltagerne i Levende Låger.
Da sidste mand var ankommet, blev der budt portvin og brunkager rundt, og Kenneth Gøtterup fortalte bygningens historie.
Huset blev bygget i 1914, da der var brug for mere plads til byens ledelse, end der var til rådighed i det daværende rådhus på havnen – bygningen, der nu huser Dragør Museum.
Man måtte optage lån på 25.000 kroner for at få råd til at bygge. Og som noget helt nyt blev der indlagt el, allerede da rådhuset blev bygget.
Bygningen fungerede som rådhus indtil kommunesammenlægningen i 1974. Her blev det nemlig aftalt, at kommunen skulle hedde Dragør Kommune – og til gengæld skulle rådhuset ligge i St. Magleby.
Fra 1974 anvendte Teknisk Forvaltning bygningen, indtil man flyttede op til Store Magleby i 2001. I dag anvendes det gamle rådhus på Stationsvej af Historisk Arkiv Dragør, der flyttede ind i 2011.
Foreninger kan låne mødesalen, så borgmesteren inviterede deltagerne ind for at bese faciliteterne, hvilket mange benyttede sig af.
Man læser da!

Mandag den 8. december gik turen til Dragør Bibliotek på Vestgrønningen. Der var – heldigvis, lyder det fra arrangørerne – »kun« 48 personer med på turen. Et antal, der passede rigtig godt til de trange forhold på biblioteket i det gamle Sadolins Hus.
Der blev budt velkommen af bibliotekets personale, som straks serverede gløgg og kager i Pejsestuen.
Biblioteksleder Pernille Sonne holdt et fint foredrag om bøger og læsning, og hun opfordrede – og udfordrede – deltagerne til at gå sammen og tale om tre forskellige spørgsmål vedrørende deres forhold til læsning. Efterfølgende blev svarene skrevet på røde sedler og hængt på bibliotekets juletræ.

Villa med hamskifte
Omkring 70 deltagere begav sig tirsdag den 9. december, i støvregn, ud til Batterivej 4 til Villa Ricordo, hvor parret Eide Clausen bor. Susanne Eide Clausen fortalte, at huset blev opført i 1911 af Mary Elisabeth Aagesen, som var svært handicappet. Derfor var der oprindelig installeret en elevator i huset – den første elevator i Dragør. Elevatoren forsvandt dog igen med den næste ejer, der allerede kom til i 1916.

Gennem årene har huset skiftet udseende adskillige gange. I 2023 købte Susanne og Michael Eide Clausen huset, som siden har været under renovering i to år. Nu står huset meget flot istandsat, og ejerne er meget glade både for resultatet og for at bo i huset. Der blev inviteret ind i gården, hvor der ventede portvin og småkager. Den meget udførlige historie har parret fået hjælp til af Dines Bogø, som har opklaret mange detaljer om huset. På bordet i gården lå fire fotos, som viste husets transformationer gennem årene.

TorbenStender
En beboer med fut i
Onsdag den 10. december var der meget kort vej til dagens adresse, så vandringen gik ad en omvej for at komme frem til Badstuevælen 16, hvor Hanne Strøh, Mogens Sabroe og hunden Salma bor.
Hanne Strøh fortalte, at huset oprindelig var bygget som bageri med forretning og bolig til bagerfamilien. Ejendommen er således en af byens store ejendomme på en grund, der er 40 meter lang.
Fra 1823 hed ejeren Johan Westphal – og derefter fulgte en næsten ubrudt række fra familien Westphal, som alle var bagere, og som indtil 1930’erne drev bageri i ejendommen. Bageren kørte også brød ud, hvorfor der mod syd har ligget en staldbygning på grunden.
I 1986 gik der ild i nabohuset hos Thorvald Holte i Bodestræde 5. Branden bredte sig til en mindre tilbygning mod øst, der nedbrændte. Hele ejendommen blev sod- og vandskadet, og den vestlige del af 1.-salen var stadig sodsværtet, da de nuværende beboere overtog huset i 2004.
Til slut fortalte Hanne Strøh, at Mogens Sabroe i 25 år indtil 2020 var en af de lokale brandmænd, der blev tilkaldt, når alarmen lød. Han har i årene prøvet at løbe fra både seng, sofa og spisebord, fra biografsædet, Møller-Jensen og Føtex med mere for at komme med på en udrykning.
De godt 60 gæster blev trakteret med hjemmelavet æblesaft og kage.

Fællesskab og sammenhold
Turen gik nordpå torsdag den 11. december, hvor deltagerne vandrede ud til Stakhaven i den nordlige del af byen – og blev mødt af sangen »Nu tændes 1.000 julelys«, smukt fremført af Drag-ør Vokal Ensemble. Klaus Keite bød velkommen på vegne af såvel sangerne som Stakhavens Venner, og han fortalte lidt om haven.
Stakhaven er en ubebygget grund på 270 m2, som er udlagt til nyttehaver. I disse år passes haven af 40 medlemmer fra Stakhavens Venner, og man dyrker grøntsager, krydderier samt ikke mindst fællesskab og sammenhold.
Klaus Keite sagde – ganske filosofisk:
»En sang er jo ingenting, hvis ikke der er nogen, der synger den – og nogen, der lytter. Og Levende Låger er jo også kun det, Levende Låger er, på grund af de mennesker, der hver dag tropper op på Badstuevælen og begiver sig ud på aftenvandring.«

Foto: TorbenStender
Ensemblets dirigent Marianne Kragh introducerede engelske Christmas Carols – og koret sang det bedste, de havde lært. Til slut var der fællessang på »Dejlig er jorden«. Sangene blev akkompagneret af julelysene på de omliggende huse, det gode vejr og den velsmagende varme glühwein med småkager til.
Det gode naboskab
Fredag den 12. december var målet for vandringen pladsen, der omkranser Byskriverstræde, Søgade, Strandstræde og Bymandsgade, med tilnavnet »Klumpen«. Her var beboerne gået sammen om at underholde deltagerne.

Hans Petersen bød velkommen og fortalte om sammenholdet i kvarteret. Bænken, som han stod på, er samlingspunktet – og når først en har sat sig på bænken med et glas vin, kan det sagtens ende med en mindre fest.
Det hele startede i 1987 med en gadefest, og så er det gået slag i slag siden – blandt andet med loppemarked hvert år på grundlovsdag.
Flere af initiativtagerne til Muslingerepublikken kommer fra »Klumpen«, hvorfor nordmanden Bjørn Gustav Olsen fortalte om dette initiativ, hvor man dyrker muslinger nede i den gamle færgehavn – dog kun til eget brug.
Der blev sunget to julesange som fællessange akkompagneret af Erlan Holtehus på trompet – og værterne kræsede for deltagerne med gløgg, luciabrød og andet juleknas.
