»Det er dejligt, at folk bakker op. Sådan en dag som i dag, kunne alle jo være forsvundet på stranden,« lød det fra en glad Mette Jansen, formand for Dragør Biografforening, efter at Sommerbios første film for de mindste – Ellevilde Ella – havde rullet over skærmen.
Trods en halv times forsinkelse på grund af lydproblemer, sad alle børn – og deres medbragte forældre og bedsteforældre – tålmodigt og ventede i varmen, til filmen begyndte. Og selv om børnene sad koncentreret og fulgte med i Ellas kvaler og sejre og skiftevis grinede og gemte ansigtet i mors skød, blev der også gnasket og drukket undervejs. Både i medbragt mad og drikke, men også i sodavand, slik og popcorn fra biografforeningens bod.
Der kom også godt gang i slushice-maskinen, da den først blev kold nok. Varmen gjorde nemlig, at den tog lang tid om at fryse de gule og røde væsker til krystaller.
Varmen tog dog intet fra filmoplevelsen. Og solen generede ikke farver eller tydelighed på storskærmen. Faktisk fik Dragør Nyts udsendte en følelse af, at film ikke bare bør ses i biografen. Men i allerhøjeste grad også på en havn i solskin og varme. Mange andre lod til at dele oplevelsen, for der blev alle steder summet om, hvor hyggeligt det er, når der sker sådan noget i Dragør.
Nogle af børnefamilierne med børn i flere aldre kunne endda fortælle, at de havde delt sig op, så den ene forælder tog til Ellevilde Ella med de mindste, og den anden tog til Honey med de største. Og dem, der kunne skaffe babysitter, planlagde så at tage sammen til Bohemian Rhapsody klokken 20. Præcis som biografforeningen havde planlagt.
En kulturoplevelse for flere generationer.


