Gas skal udfases til privat boligopvarmning senest i 2035. Kommunerne skal udrulle fjernvarme i alle områder, hvor det kan lade sig gøre, inden 2028. Teksten var helt klar i den klimaaftale om grøn strøm og varme, som stort set alle Folketingets partier stod bag i 2022.
Men siden da har udmeldingerne fra især klimaminister Lars Aagaard (M) og Venstres formand, Troels Lund Poulsen, skabt usikkerhed om, hvorvidt alle partier stadig står bag den aftale. Og det er grunden til, at en analyse fra Dansk Fjernvarme nu viser, at tilslutningen til fjernvarme er stagneret. Det vurderer fjernvarmeselskaber over hele landet.
I Dragør har Dragør Fjernvarme givet udtryk for, at det er svært at stå med en udrulning af fjernvarme, når der kommer modsatrettede meldinger fra ledende politikere på området. Og borgmester Kenneth Gøtterup (C) har sammen med en række andre borgmestre skrevet breve til ministeren, ligesom hele Dragørs kommunalbestyrelse netop nu har et brev liggende hos regeringen, hvor de udbeder sig et svar på, om klimaaftalen fra 2022 står ved magt.
Næstved og Roskilde: Hvad sker der?
Men også i mange andre kommuner – blandt andet i Næstved og Roskilde – står både lokalpolitikerne og forsyningsselskaberne og undrer sig over, hvordan de skal lykkes med en bunden opgave om at udrulle fjernvarme, når politikerne bag aftalen pludselig vakler.
For eksempel har chefen for fjernvarme i Fors, Jens Ole Pihl-Andersen, der har åbnet for tilmelding til fjernvarme til fire områder omkring Roskilde, over for TV 2 kaldt de nye meldinger fra regeringen »fuldstændig på månen«.
Han mener ikke, at det er mærkeligt, at de foreløbig kun er oppe på 30–40 procents tilmeldinger til projekter, der kræver 70 procents tilslutning, når gaspriserne er lavere i øjeblikket, og man i regeringen ikke står fast på den oprindelige aftale.
Samme melding kommer fra Næstved Fjernvarme, hvor man også oplever nedgang i tilslutningen til de igangværende fjernvarmeprojekter.
»Vi har brugt enormt meget tid og mange kræfter på de her projekter, og lige pludselig hører vi nærmest det modsatte fra regeringen,« siger Jens Andersen til TV 2.
Martin Lidegaard: Kæmpe svigt
Klimaministeren, der ved flere henvendelser ikke har ønsket at udtale sig til Dragør Nyt, har til TV 2 sagt, at kommunerne skal læne sig op ad, at partierne først i 2026 skal diskutere »hvordan vi kommer hen til målsætningen om en fuld udfasning af gas inden 2035«. Mere konkret bliver han ikke.
Til gengæld er Radikale Venstres leder, Martin Lidegaard, meget klar i mælet og klar til at lægge maksimalt pres på Venstre og Moderaterne.
»Det er et kæmpe svigt af den fælles politiske aftale, vi lavede. Jeg forstår ikke, at Venstre og Moderaterne overhovedet kan komme på den idé, at vi ikke skal stå ved de mål, vi satte dengang,« siger han til TV 2 og kalder det dybt uansvarligt at stille varmekunderne i en usikker situation, så de ikke ved, hvad de skal planlægge efter.