Det er nu, at Dragørs unge bliver færdige med deres ungdomsuddannelser. Uanset om det er teknisk skole eller gymnasiet, så bliver det fejret med fester, huer og vogntur.
Også på Ørestad Gymnasium blev der taget afsked med endnu en flok unge studenter.
Mandag klokken ni blev de første elever studenter, efter at de havde været oppe og forsvare deres SRP-opgave som den sidste af en lang række eksaminer, fortæller gymnasiet til Dragør Nyt.
En af de første studenter til at få hue på og blive fejret af familien med blomster, kram og champagne er Fjord Fruergaard Schrøder.
Hun bor til daglig i Dragør og kom ud til jubel og klapsalver fra venner og familie:
»Det er godt, at det er tidligt på dagen, så vi bare kan slappe af og fejre de andre uden at være bekymrede,« siger hun til gymnasiets kommunikationsansvarlige.
Kommer til at savne skolen
Fjord Fruergaard Schrøder afslutter sin eksamen med bravour. Hun fik nemlig et flot 12-tal i huen:
»Jeg synes, at det har været hårdt, men jeg synes ikke, at jeg har været døende,« fortæller hun.
Planen herfra er nogenlunde klar. Først skal hun have et sabbatår, og derefter står den sandsynligvis på historie.
Men det er faktisk lidt svært at vænne sig til ikke at skulle i skole:
»Jeg vågnede i fredags og tænkte: ‘Ej, jeg skal ikke tilbage i skole, øv.’ Så jeg kommer også til at savne det rigtig meget,« lyder det fra Fjord Fruergaard Schrøder med et grin.