Flere borgere fra Dragør har brug for genoptræning. Det viser en ny opgørelse, som Ældre- og Sundhedsudvalget netop har fået til orientering.
Det er i praksis Tårnby Kommune, der igennem det forpligtende samarbejde står for genoptræningsopgaven for Dragør Kommune. I 2025 modtog man 767 genoptræningsplaner for borgere fra Dragør. Til sammenligning var tallet i 2024 på 684 – det vil sige, at der er en stigning på godt 12 procent.
Ifølge udvalgsdagsordenen viser udviklingen også, at der er flere og flere borgere med komplekse problemstillinger og en stigning i henvisninger til specialiseret rehabilitering. Driften vurderes dog til at være stabil, og trods det stigende antal genoptræningsforløb, er der kun én borger, der har måttet vente mere end syv dage på træningsopstart efter henvisningen.
»Udvalget tog orienteringen til efterretning og vil fortsat følge sagen tæt. Det må forventes, at vi fortsat ser flere borgere med komplekse problemstillinger og behov for specialiseret rehabilitering. Der var dog ikke på det foreliggende grundlag baggrund for at justere indsatsen i forhold til myndighedsopgaven, som udføres af Tårnby Kommune som led i forpligtende kommunalt samarbejde,« lyder det fra Jan Madsen (C), formand for Ældre- og Sundhedsudvalget.