En olieforurening i Øresund i nærheden af Dragør er årsag til en større indsats i vandet ud for Dragør søndag.
Vagthavende hos Forsvarets Operationscenter oplyser til Dragør Nyt, at en lystsejler klokken 10.55 anmeldte en større olielugtende plamage i vandet i sejlrenden ud for Dragør. Et miljøfly blev sendt på vingerne, og et hjemmeværnsfartøj blev også sendt ud. Desuden blev Beredskabsstyrelsen sendt talstærkt til havneområdet for at se, om der var behov for inddæmning, hvis den formodede oliefilm skulle nærme sig Dragør Havn.
Den første melding var, at forureningen strakte sig over en kilometer.
»Men den har vist sig at være mindre end det,« siger vagthavende, der også understreger, at forureningen ikke risikerer at ramme Dragørs kystlinje, men vil blive inddæmmet i Øresund, der i en periode vil være rammen om aktivitet på grund af situationen.
»Søværnets fartøjer vil være der hele natten,« hed det fra vagthavende til Dragør Nyt søndag.