Forhandlinger med OK-Fonden må vente lidt

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Forhandlinger med OK-Fonden må vente lidt
Enggården. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Da tre ud af fem medlemmer i Ældre- og Sundhedsudvalget er Konservative, kunne de alene danne flertal for, at Dragør Kommune skal fortsætte forhandlingerne med OK-Fonden om at lave en driftsoverenskomst med Enggården, der således fremadrettet kan blive en selvejende institution. En aftale, Konservative er helt enige med Venstre og SF om.

»Forvaltningen har allerede været til infomøde med beboerne. Og OK-Fonden har været nede og præsentere sig. Så nu sætter de sig sammen og kigger det hele igennem med henblik på at blive enige om en aftale. Jeg har stadig en forventning om, at vi efter sommeren har et beslutningsgrundlag at tage stilling til,« sagde Kenneth Gøtterup (C) til Dragør Nyt efter mødet, hvor han var stedfortræder for Jan Madsen (C).

Må vente til efter 28. maj

Forhandlingerne kan dog formelt først gå i gang efter kommunalbestyrelsesmødet torsdag den 28. maj.

Liste T og Socialdemokratiet, der sidder på de to andre pladser i fagudvalget, holder nemlig fast i deres modstand mod planen om at lave driftsoverenskomst med OK-Fonden.

Liste T begærede sagen taget op på næste kommunalbestyrelsesmøde (som de kan gøre efter styrelseslovens §23). Selv om der også i kommunalbestyrelsen vil være flertal for at sætte gang i forhandlingerne med OK-Fonden, kan forvaltningen altså ikke sætte processen i gang før kommunalbestyrelsesmødet.

Noget, Kenneth Gøtterup på Facebook har udtrykt ærgrelse over, men borgmesteren har samtidig slået fast, at »det tager ikke modet fra os andre der har meldt ud, at vi skal skabe et fagligt godt arbejdsmiljø og gode vilkår for de ældre«.

A: Driftsform vil bremse fremdrift

Socialdemokratiet fik uddybet deres modstand mod en driftsaftale med OK-Fonden og ført til protokols, at:

»Socialdemokratiet stemmer ikke for aftalen om, at afsøge muligheden for at OK-Fonden skal overtage driften af Enggården. Vi vurderer, at processen vil trække afgørende fokus og ressourcer væk fra den udviklingsplan, som allerede er i gang, og som kræver ro, stabilitet og fuld opmærksomhed. Et muligt skifte i driftsform risikerer at bremse den fremdrift, medarbejdere og ledelse har opbygget, og skabe unødig usikkerhed igen – særligt lige op til sommerferien, hvor kontinuitet er afgørende. Derudover mener vi, at Dragør Kommune skal tage ansvar for sine egne kernevelfærdsopgaver. Vi bør fastholde ansvaret for Enggården og stå ved den udvikling, vi selv har sat i gang, frem for at overdrage driften midt i en igangværende forbedringsproces.«

Ældrerådet: Søg vejledning

Ældrerådet havde i øvrigt også uopfordret sendt et høringssvar til udvalgsmødets behandling at punktet om at indgå i forhandlinger med OK-Fonden.

Her opfordrer ældrerådets formand Arne Kindler til at skabe ro og få alle med fra start, når forhandlingerne med OK-Fonden går i gang. Han opfordrer til, at der skal styr på, hvilke områder OK-Fonden skal have frihed til at administrere, samt at ansvar og kompetence skal følges ad, så rådhuset ikke skal blande sig i driften af Enggården, hvis først OK-Fonden har overtaget driften.

»Vær sikker på, hvad OK-fonden skal levere! Søg vejledning og rådgivning bredt – OK-fonden er en stærk forhandlingspartner. Ældrerådet ønsker, at byens største institution får ro til at give beboerne et godt liv. Det sker kun med en ledelse, der har klare vilkår og ikke uafladeligt skal ændre kurs på forvaltningens ønske,« lyder det fra Arne Kindler i høringssvaret.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER