Forurening sendte fly, flåde og beredskab på arbejde

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Forurening sendte fly, flåde og beredskab på arbejde
Naturen i september. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

En olieforurening i Øresund i nærheden af Dragør blev årsag til en større indsats i vandet ud for Dragør søndag.

Vagthavende hos Forsvarets Operationscenter oplyser til Dragør Nyt, at en lystsejler klokken 10.55 anmeldte en større olielugtende plamage i vandet i sejlrenden ud for Dragør.

Et miljøfly blev sendt på vingerne, og et hjemmeværnsfartøj blev også sendt ud. Desuden blev Beredskabsstyrelsen sendt talstærkt til havneområdet for at se, om der var behov for inddæmning, hvis den formodede oliefilm skulle nærme sig Dragør Havn.

Den første melding var, at forureningen strakte sig over en kilometer – men vagthavende i operationscenteret oplyste søndag aften til Dragør Nyt, at oliespildet var mindre end først antaget.

Det betød dog ikke, at det var harmløst. Søværnets fartøjer holdt øje med oliepletten, der flyttede sig rundt i Øresund.

Også på landsiden holdt man et vågent øje med oliespildet. Beredskabsstyrelsen, Hovedstadens Beredskab og Tårnby Brandvæsen var alle aktiverede i forbindelse med forureningen.

»Vi blev ikke involveret på anden måde end med overvågning, men vi var klar, hvis forureningen ramte kysten. I så fald skulle vi håndtere en forurening,« siger Peter Ørnbo, der er operationschef hos Hovedstadens Beredskab og områdeleder for stationerne i Dragør og Store Magleby.

»Vi havde både indsatsleder og indsatschef på opgaven, og jeg blev indkaldt som ekstra operationschef,« siger han.

Forureningen flød med strømmen væk fra Dragør, men beredskabet fulgte den på dens vej forbi Amager Strandpark og ind mod Ungdomsøen (Middelgrundsfortet, red.) i København.

Hovedstadens Beredskab har omkring to kilometer flydespærrer, der kan lægges ud, hvis forureningen truer en havn som Dragørs. Desuden samarbejder man med Beredskabsstyrelsen ved større hændelser.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER