Det er ikke kun på Kongevejen, Dragør Centret og Sydstrandscenteret, det gerne skal og vil summe af liv i Dragør. Også på A.P. Møllers Allé kappes de erhvervsdrivende efterhånden om pladsen. Her er fitnesscentre, læger, fysioterapeuter, skræddere, cykelhandlere, padelcentre. Og midt i det hele troner en bygning i glas og træ og inviterer alle indenfor med en smilende receptionist, ild i pejsen og duften af friskbrygget kaffe.
FRAMEHOUSE er et kontor- og erhvervsfællesskab, hvor iværksættere og virksomheder – både lokale og udefra – har til huse. Det hele ser supertjekket og planlagt ud.
Men taler man med det energiske par bag – Lene Louise og Martin Kvist-Madsen – bedyrer de, at de faktisk ikke helt vidste, hvad det var, de kastede sig ud i. Og planen var egentlig ikke at skabe det samlende netværkshus, det er blevet. Idéen startede et helt andet sted. Men som med så meget andet i livet, er de glade for, at ikke alting går efter planen.
»Vi har været ejendomsudviklere i mange år og er det stadig. Men når vi er færdige med et byggeprojekt, plejer vi at overdrage nøglerne til nogle andre og starte på et nyt. Her blev det dog anderledes. For det blev et hus, vi bare ikke kunne overlade til andre,« fortæller Martin Kvist-Madsen, der også er uddannet energivejleder og energikonsulent.
Han har været optaget af bæredygtigt byggeri i mange år. Længe før, det for alvor blev sexet, forklarer han. Han sad med i forskellige arbejdsgrupper under Teknologisk Institut og fulgte udviklingen indenfor nul-energihuse og CO2-neutralt byggeri og udviklede en drøm om at bygge et 100 procent bæredygtigt hus.
Stod med det fedeste hus – ny plan nødvendig
»Vi havde allerede købt denne grund. Og det endte med, at vi fandt ud af, det var her, vi skulle prøve at bygge det her hus i bæredygtige materialer og med varmepumper og solceller. Vi ville bygge i organiske materialer – i træ med Troldtekt og trælister på lofter og – udviklede det sig til – vægge. Det var både bæredygtigt og gjorde noget godt for indeklima og akustik,« forklarer Martin Kvist-Madsen.
Der var selvfølgelig omkring 1.000 andre overvejelser i processen om materialer og indretning. Resultatet blev et hus, som var både bæredygtigt og rart at være i. Og så var det fleksibelt med synlige installationer og flytbare glasvægge, så alle rum kan tilpasses i størrelse efter behov. Så da en oprindelig idé med at bruge huset som hovedkontor for dem selv og tre andre virksomheder faldt til jorden af forskellige årsager, var tanken om at lave et kontor- og erhvervsfællesskab ikke langt væk.
»For nu stod vi bare med det fedeste hus og kunne ikke nænne os at skille os af med det. Og så begyndte vi at tale om: Hvad med et kontorhus? Stille og roligt begyndte vi at spørge rundt i vores professionelle netværk, venner og bekendte, i boldklubben og blandt forældrene til vores børns kammerater. Og pludselig havde vi flere virksomheder, der ville flytte ind, og så voksede det,« forklarer Martin Kvist-Madsen.

En del af et lokalsamfund – og et samfund i sig selv
FRAMEHOUSE blev hurtigt et helt lokalsamfund i sig selv.
»De folk, der kom ind ad døren, tog ejerskab til stedet. Og vi har simpelthen udviklet huset sammen med dem. For der var jo rigtig mange ting, vi ikke anede noget om. Det har i høj grad været learning by doing – og ved at få input fra vores lejere,« forklarer Lene Louise Kvist-Madsen.
Parret er enige om, at det at etablere FRAMEHOUSE er noget af det bedste, de har gjort. De har altid haft meget energi. Og her har de fundet en – synes de selv – perfekt måde at kanalisere den energi ud på. Ved at forsøge at skabe et levende sted, hvor virksomhederne trives og udvikler sig, sparrer med hinanden og samarbejder.
Og de oplever det som meget vigtigt, at de som deres eget lille samfund også skal spille sammen med samfundet udenfor. Det gælder sådan set for hele Danmark. Men i særdeleshed Amager og Dragør. Derfor inviterer de 9.-klasseselever fra Dragørs skoler til karriereaften hvert år. De sponsorerer lokale klubber og foreninger. De inviterer til fredagsbar og netværksmøder i huset.
For nok er de her først og fremmest for deres egne medlemmers skyld – men de føler også en forpligtelse til at bidrage til samfundet.
»Derfor er vi også enormt glade for, at vi har mange lokale lejere. Det var noget, der især fik et boost under corona. Folk havde brug for et pusterum fra at arbejde hjemmefra, og her kunne vi tilbyde aflukkede kontorer, men hvor man alligevel var en del af et fællesskab. Vi holdt endda fredagsbar, hvor alle sad hver for sig, men vi fik en saxofonist til at gå rundt og spille på gangene, og vi gik rundt med de drikkevarer og snacks, folk havde bestilt,« husker Lene Louise Kvist-Madsen, der ikke kan lade være med at grine ved tanken om den på mange måder absurde corona-tid.
Ingen drejebog – men masser af kreativitet
Ligesom de ikke havde en drejebog for, hvordan man skaber et velfungerende kontorfællesskab, havde de heller ikke en for, hvordan man åbner sådan et hus op for lokale. Særligt ikke, når man ligger på A.P. Møllers Allé, der for nogen godt kan virke lidt afsides. Men så tænkte de kreativt.
»Vi begyndte bare at række ud. Og der sker jo ofte det fantastiske, at når man rækker ud, så får man bare så meget tilbage. Vi inviterede folk fra Dragør ind og viste rundt i huset – folk som Anne Skare og Lene Espersen – og det var det, der endte med at blive vores ambassadørnetværk. Vi spurgte dem: Hvad skal vi lave? Hvad er attraktivt for jer?« forklarer Lene Louise Kvist-Madsen.
Idéerne fra ambassadørnetværket samlede sig som brikkerne i et puslespil. Et kontorfællesskab, der både holder arrangementer og aktiviteter, der trækker nye folk ind i huset – men som også sørger for de bedste rammer til de mange forskellige typer af medlemmer. De små iværksættere, der vil have enmandskontor. Virksomheder af forskellig størrelse, der skal have plads til flere kontorpladser. Flyverpladser, hvor man ikke har en fast plads, men kan komme og gå og bruge husets faciliteter. Studiepladser til unge, der skriver hovedopgaver. Telefonzoner. Sociale zoner. Stillezoner.
»Vi har virkelig prøvet at skabe et sted, hvor der er en plads til alle – og en plads for alle måder at arbejde på. For folk kommer ind ad døren med vidt forskellige behov. Og dem skal vi alle kunne levere på. Vi gør også meget ud af onboarding. Så man havner det rigtige sted og måske også sidder ved siden af nogen, man kan få gavn af. Og så er det bare helt fantastisk at se, når nye samarbejder opstår, og vi kan se vores medlemmer vækste og udvikle sig. Det gør bare det hele værd,« siger Lene Louise Kvist-Madsen.
Lært at elske driften
Parret lægger ikke skjul på, at det er udvikling, de altid har brændt for. Så at de er endt med at beholde og drive FRAMEHOUSE har betydet, at de også har skullet lære at elske selve driften. At sørge for, at lys og varme virker over det hele. At følge op på, om lejerne er glade for kaffebønnerne. Om der bliver bestilt den rigtige ost til fredagsmorgenmaden. Om det nye rengøringsselskab nu gør det hele godt nok.
»Det har virkelig været en vild rejse. Men at det er så sjovt, og at vi også er lykkedes med stedet, skyldes altså især alle de mange input, vi har fået fra medlemmerne her, ambassadørnetværket og fra hele lokalsamfundet i Dragør,« lyder det samstemmende fra Lene Louise og Martin Kvist-Madsen.
Energien er vores dna
At drive et sted som FRAMEHOUSE er ellers ikke et 9–16-job. Og oveni har parret tre børn på 14, 15 og 18. De har et hus i Søvang at passe, og så er de også aktive i foreningslivet i Dragør. Når man spørger dem, hvor energien kommer fra, svarer de, at det »er bare vores dna« og griner begge to.
Det er også ud af dette dna, endnu en idé netop nu er ved at blive til virkelighed. De er ved at lægge sidste hånd på helt nye lokaler, som ligger i padelcentret ved siden af FRAMEHOUSE. Her har de indrettet køkken og et stort lokale, som får en multifunktion, som ifølge deres vision også kan være med til at understøtte sammenhængskraften og fællesskabet i Dragør.
Det skal lejes ud til konfirmationer og fødselsdage, men det skal også kunne bruges til workshops og konferencer. Hvordan de nye lokaler kan bruges og udvikles, er der ikke grænser for. I hvert fald ikke i Lene og Martins hoveder. Netop fordi de har et meget vigtigt mantra, som også gælder for alle de andre aktiviteter og arrangementer, de står i spidsen for eller lægger hus til.
»Ting bliver ofte til virkelighed, fordi nogen efterspørger det. Så snakker vi om det, og så prøver vi det bare. Vi er ikke så bange for at kaste os ud i det og heller ikke for at fejle,« forklarer Martin Kvist-Madsen.
»Vi synes begge, det er enormt vigtigt at eksekvere. Det bobler maks i hovedet på os. Rammer man rigtigt, fedt. Rammer man ikke, så aflys, drop det, sadl om og find på noget nyt,« supplerer Lene Louise Kvist-Madsen.
Artikelserie: Hvad betyder det at handle lokalt?
Hvordan står erhvervslivet og handelslivet bedst sammen? Hvad kan få flere Dragør-forbrugere til at handle lokalt? Hvordan skaber politikerne de bedste rammer for den blomstrende udvikling?
Det sætter Dragør Nyt fokus på i denne artikelserie.
Vi taler med Dragørs erhvervsforeninger og erhvervsråd, lokale forretningsdrivende, politikere, forbrugere og forskere.
Har du et perspektiv på det at handle varer, services og ydelser lokalt, som du vil dele med os? Eller en idé til, hvem vi bør tale med? Kontakt os på redaktion@dragoer-nyt.dk