Freya kastede sig over tegneriet i det gamle værft på havnen. Foto: Tim Panduro
Kultur er mange ting – eller der er i hvert fald meget, der kan lægges ind under betegnelsen, når forskellige arrangementer skal samles i en kulturnat, som det skete i Dragør fredag. Med en bred definition af begrebet kunne man lægge sig en kulturel pilgrimsrute omtrent fra kommunegrænsen og til kysten i en stribe fra Englandsvej og til Dragør Fort.
Blandt nedslagspunkterne kunne man vælge brandstationen i Store Magleby – det kan man vel kalde en slags frivilligkultur takket være de mange deltidsbrandfolk herude. Man kunne dyrke sportskultur hos blandt andet Kajakklubben og basketbørnene hos Dragør Eagles. Madkulturen kunne hyldes med frikadeller og fadøl i fredagsbaren hos EDC-mæglerne ved indgange til Kirkevej. Og den mere klassiske kultur kunne så nydes med lerleg, biblioteksbesøg, gallerier og museer, der havde slået dørene op i aftenens anledning.
Og blev al denne kultur for meget? Så sørgede naturen for et modspil med både solskin, en kolossal regnbyge med efterfølgende regnbue og en solid vind, der sikrede at selv de mest verdensfjerne kulturhjerner kunne blive blæst tilbage til virkeligheden.
Dragør Nyt kiggede forbi Kulturnatten – her er en stribe indtryk fra aftenen.
Kulturnattens arrangementer kunne ikke konkurrere med vandpytterne på havnen efter aftenens kæmpebyge – i hvert fald ikke for fire-årige Conrad, der ellers fremhævede pomfritter og chokoladeis som aftenens højdepunkter, da han var afsted med blandt andre mor Maria Christensen og lillebror Eigil. Foto: Maya SchusterBrandstationen i Store Magleby lagde ud med åben station klokken 16 – hvor man kunne øve både førstehjælp og brandslukning. Foto: Tim PanduroNaturen sørgede for den største attraktion på kulturnatten – en fuld regnbue over havnen som afslutning på en stor byge. Foto: Maya SchusterEn tur gennem mørke gange var også en mulighed på brandstationen, hvor ungdomsbrandværnet fra København var kommet forbi for at hjælpe med at holde styr på de mange unge gæster. Foto: Tim PanduroGlaspuster Rikke Bruzelius slog dørene op til Glasseriet, netop som kulturnatten var ved at ebbe ud. Det benyttede en del mennesker sig af – blandt dem Inana Ravnsbæk Damkjær, som var blandt de, der prøvede kræfter med glaspustningens svære kunst. Foto: Maya SchusterTo-årige Erik Stavsholm havde mor Sandra med på brandstationen. Foto: Tim PanduroLer er ganske sjovt – men det der med at blive fotograferet er noget, man skal se med mere skepsis på… Elvira Busch Larsen muntrede sig på Ler58 i Maglebylund. Foto: Tim PanduroSelv om aftenen var kold, kunne man få varmen fra den gloende ovn i Glasseriet. Foto: Maya SchusterDet maritime hus ved fortet lukkede lidt tidligere ned, end programmet sagde. Ved 19.30-tiden var det slut med krabbefiskeri og sup-boards. Men så kunne man nyde dyrelivet i stedet… Foto: Maya SchusterDen historiske kutter Elisabeth blev for en kort stund til Titanic… Foto: Maya SchusterDer var rundvisninger i fortets gange. Foto: Maya SchusterPå Dragør Museum skulle man trække i en maske og finde vej gennem et mørklagt rum. Foto: Tim PanduroDragør Bibliotek kæmpede med den stærke vind – men mellem vindstødene kunne man få en bogsnak, klare et lynlån og lave et badge. Her er bibliotekar Sophie Talevska netop blevet færdig med et badge til en ung bogelsker. Foto: Maya SchusterKunstneren Jeppe Eisner udstillede ved havnen – blandt andet nogle af de værker, der kom til verden under hans nylige besøg på Dragør gamle værft. Foto: Maya SchusterMaskerne lå klar på museet. Foto: Tim PanduroDa regnen løjede af efter en stor byge, klingede Septembers Himmel er så blå ud over den gamle havn fra en trompetist i lodstårnet. Et ømt øjeblik, der dog også inspirerede til en dans. Foto: Maya SchusterFrikadeller, fadøl og vin ad libitum er en sikker vej til succes – det ved man hos EDC Mæglerne, der igen i år inviterede til fredagsbar. Foto: Maya SchusterFlere butikker holdt åbent i anledning af kulturnatten. Foto: Maya SchusterDragør Eagles viste deres evner til basketball på Dragør Skole. Foto. Tim PanduroGrønt Dragør inviterede til en snak om vilde blomster på jordstykket ved siden af haveforeningen Maglebylund på Kirkevej. “Vi vil gerne have mere bynær biodiversitet, hvor vi kan komme ud og mærke naturen,” hed det blandt andet fra Hanne Wanscher fra gruppen, som håber på, at det kommunalt ejede stykke jord kan forblive et glimt af naturlighed i området. Foto: Maya Schuster
Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på Dragør Nyt.
Nødvendige cookies sikrer at siden fungerer korrekt.
Du kan vælge at acceptere alle cookies eller tilpasse dine valg.
Cookie-indstillinger
Nødvendige cookies
Disse cookies er nødvendige for at siden fungerer korrekt. De kan ikke slås fra.