Der var kø ved indgangen, da Amagermuseet på Hovedgaden i Store Magleby slog porten op til premieren på årets julemarked lørdag.
Vejret var da også venligt mod både museum og gæster. Den skyfri himmel lagde op til, at både de gamle udendørslege og julemandens kane kunne nydes af små og store. Og den lave temperatur gjorde omvendt både de lune stuer og den varme – og stærke – gløgg ekstra tiltrækkende.
Både ude og inde myldrede det da også i løbet af lørdagen. Klappegrisene, der nok ville være knap så venlige mod gæsterne, hvis de kendte deres artsfælles funktion i julen, fik godt med besøgende. Det samme gjorde de handlende, som i gamle dragter tog imod kunder, der købte både julepynt, småkager og – må man tro – årets første julegaver med hjem.
Julemarkedet, der i høj grad er båret af frivillige i samarbejde med museet, kan opleves igen i næste weekend på Amagermuseet.










