Gøtterup til Frederiksen: Borgerne fortjener klart svar

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Gøtterup til Frederiksen: Borgerne fortjener klart svar
På trods af regn var der smil, da statsminister Mette Frederiksen, miljøminister Lea Wermelin og Tårnby borgmester Allan S. Andersen var på vandretur i Drag­ør med Grønt Råd på Tårnby Gymnasium og HF.

Borgmester Kenneth Gøtterup (C) var på vej til en 70-års fødselsdag i lørdags, da han fik travlt. Festen nåede han, men forinden måtte han til tasterne og optræde i flere forskellige medier for at forklare, hvorfor han synes, at regeringspartiernes rodede og ustrukturerede udmeldinger om gas, grøn gas og fjernvarme betyder urimelige arbejdsvilkår for kommunerne.

Baggrunden var, at Venstres formand, Troels Lund Poulsen, i en pressemeddelelse pludselig gjorde rede for, at han ikke længere mener, at det giver mening at tvinge boligejere til at skrotte deres gasfyr, når gassen alligevel bliver grøn om nogle år. Således springer Venstre sådan set fra den klimaaftale fra 2022, der har den klare ambition, at gasfyr skal udfases som privat boligopvarmning inden 2035.

Det kræver handling fra statsminister Mette Frederiksen (A), mener Kenneth Gøtterup.

»Troels Lund Poulsens meldinger skaber usikkerhed. Og derfor håber jeg, at statsministeren kommer på banen nu. Når et regeringsparti på den måde springer fra aftalen, så er der behov for at få den genbekræftet. Det er jo ikke kommunerne, der har besluttet, at vi skal have den her grønne omstilling og udrulle fjernvarmen. Det er forligspartierne i Folketinget. Så må de også melde ud: Er der grøn gas til alle, der har gasfyr i dag? Ja eller nej. Det skal de jo svare på,« siger han.

Politikernes svar bør være så klart som eksperternes

Kenneth Gøtterup mener, at alle de energieksperter, der har været på banen i medierne i løbet af weekenden, allerede har givet svaret: Biogas er en begrænset ressource, som er dyr at producere og derfor kun bør bruges i industrien, og vi kan kun regne med 100 procent grøn gas, hvis brugen af gas bliver reduceret betragteligt.

»Eksperternes melding er klar. Så må politikerne også kunne blive mere klare i mælet. Det er jo vilkårene i politik, at vi som kommuner skal udføre det, som folketingspolitikerne beslutter. Men så må de jo også melde rent ud – ikke mindst fordi borgerne fortjener et klart svar,« siger borgmesteren.

Venstre i Dragør uenige med Troels Lund

Troels Lund Poulsen har senere forklaret, at det især er i de landdistrikter, hvor fjernvarme ikke kan udrulles, at man ikke bør udfase gasfyr, og at kommunerne skal fortsætte deres fjernvarmeudrulning, hvor de kan. Men overskriften på weekendens medierulle var og blev, at det ikke bør være nødvendigt at skrotte gasfyr, hvis vi alle kan få grøn gas.

En melding, Troels Lund Poulsens partifæller i Dragør ligesom Kenneth Gøtterup er meget ærgerlig over. Kommunalbestyrelsesmedlemmerne Henrik L. Kjærsvold Niclasen og Helle Barth samt Erik Skovgaard Nielsen, formand for Venstre i Dragør, har derfor både online og på tryk givet udtryk for deres mening:

»Vi i Venstre Dragør står fast: Fjernvarme er stadig den bedste løsning for Dragør. Den seneste udmelding fra Venstres landsledelse handler om fleksibilitet for de husstande i Danmark, der ikke har adgang til fjernvarme – særligt i landdistrikterne. Men her i Dragør har vi muligheden for en fælles, klimavenlig og stabil løsning.«

»Vi respekterer selvfølgelig, at hver borger frit skal træffe sin egen beslutning. Men uden mindst 65 procent tilslutning inden den 1. juni kommer fjernvarmen formentlig aldrig til Dragør. Så det er nu, vi som lokalsamfund skal stå sammen og tage stilling,« skriver de i en fælles udtalelse.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER