Græsmark bliver til fælleshave

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Græsmark bliver til fælleshave
Katrine Bak måtte på knæ for at grave jordbær op til genplantning. Foto: Tim Panduro

De senere år har der været rullegræsmark på marken ved siden af haveforeningen Maglebylund på Englandsvej. Men før det var der pluk-selv-jordbær, og jordbærplanter er sejlivede. De har luret under græsset, klar til at bryde frem, når jorden blev løftet og lettet.

Det er den blevet – og det er årsagen til, at Kristine Bak torsdag måtte ned på knæ for at trække jordbærplanter op af mulden. Med rødder, forstås, for målet var ikke udryddelse.

»Vi vil se, om vi kan genplante dem igen. Så kan vi måske også finde ud af, hvilken sort, det er,« hed det fra den hårdt arbejdende Kristine Bak, der torsdag var med til at tage hul på et projekt, der kommer til at forandre marken.

Genbruget af jordbærplanterne ligger godt i tråd med markens nye formål. En del af den er blevet overtaget af foreningen Tilia, der kalder sig en forening for biodiversitet og fællesdyrkning – og den skal fungere som fælleshave for foreningens medlemmer.

»Det er fedt at komme i gang i dag. Vi får små erfaringer om, hvad der kan lade sig gøre, både i den køkkenhave, vi dyrker sammen og med resten af arealet, hvor vi vil så vilde blomster og stauder,« siger Mette Vad. Hun er formand for foreningen, der har omkring 20 medlemmer lige nu.

Fælleshave Kirkevej Tim Panduro (6).JPG
Yngste deltager på førstedagen var Amalie Gotha Frandsen, der var blevet lokket med af sin mor Trine. Foto: Tim Panduro
Fælleshave Kirkevej Tim Panduro (1).JPG
Havearbejde giver god mulighed for at strække ud. Foto: Tim Panduro

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER