
Grøn fredag, som blev afviklet den 23. maj, skulle vise sig at blive en temmelig våd fredag, og arrangementet, der skulle have været afholdt udendørs, måtte rykke indendørs.
Det stoppede dog ikke børnene i at tage i klubben og deltage i aktiviteterne, og borgmester Kenneth Gøtterup kom forbi og bød velkommen i børnehøjde.
UngDragør vurderer, at der var omkring 300 børn fra 3.–5. klasse til Grøn Fredag i løbet af dagen. Skulder ved skulder sad de tæt i det kreative værksted, hvor de lavede kunstværker til fyrtårnet, der er placeret uden for Elisenborg. Tårnet står fortsat udstillet, så man kan komme forbi og se resultatet.
Elisenborgs eget band spillede livekoncert til stor begejstring for eleverne.
Der var en buffet af insekter, hvor eleverne smagte fremtidens sunde snacks. De kunne for eksempel smage fårekyllinger med og uden chokolade og melorme med forskellig smage – lige fra salt and vinegar, barbecue, chili og lemon samt storfavoritten lakrids.
I køkkenet blev der lavet grøntsagspandekager – med og uden insektmel. Og i legetøjsbytteboden kunne børnene erhverve sig nyt legetøj, bøger og spil på bæredygtig vis ved at bytte med noget af deres gamle.
Grøn fredag er et samarbejde mellem UngDragør, Dragør Kommune og Danske Bank, som tager udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål. Konceptet så dagens lys for første gang sidste år.
I år var der særligt fokus på verdensmål nummer tre, der handler om sundhed og trivsel.


