Lørdag den 9. august blev der fejret 50-års jubilæum i grundejerforeningen Køjebo, som består af de 44 dobbelthuse på venstre side af Køjevænget i Dragør.
Beboerne i nummer 1–87 markerede dagen med fællesspisning og samvær i det, der gennem et halvt århundrede har udviklet sig fra nybyggeri på bar mark til et etableret og varieret boligområde.
Bebyggelsen blev opført i 1974 og markedsført med stor entusiasme i samtiden. En salgsbrochure beskrev området som en »Dragørlandsby til salg«, hvor Dragør blev fremhævet for sin idylliske charme med gule fiskerhuse, toppede brosten og en levende havn. Samtidig lød det, at byen ikke blot var en stille soveby, men et sted med »et pulserende liv« og internationalt islæt via hurtigruten til Sverige.
Trods den farverige præsentation kneb det dog med at få solgt husene. Det var købers marked, og byggeaktiviteten var høj i hele regionen. Oprindeligt navngav udbyderne bebyggelsen »Dragørhuse«.
Selvom det var meningen, at alle huse skulle stå færdige i løbet af året 1974, stod hele området først klar i 1975, hvor grundejerforeningen blev stiftet i marts – altså for lidt over 50 år siden. Og her blev det besluttet at ændre navnet til »Køjebo«.
Fra mark til boligkvarter
Køjebo har i dag en blandet beboersammensætning med både børnefamilier og ældre. Flere af de oprindelige beboere fra 1974 bor stadig i kvarteret, og nogle ægtepar har fejret både sølv- og guldbryllup i deres hjem på Køjevænget. Andre huse er blevet solgt flere gange og fungerer som førstegangskøb for nye familier.
Husene er på 118 kvadratmeter, og det, der i sin tid var nybyggeri midt på en bar mark, er nu omgivet af beplantning, hvor beskæring og vedligeholdelse er blevet en fast del af hverdagen.
