Som ventet godkendte et stort flertal i byrådet i Lemvig at tage imod Den Store Havfrue, der residerer ulovligt på Dragør Fort.
Men der står stadig en væsentlig hindring i vejen, før havfruen kan få sin endelige placering i den jyske kystby.
Kystdirektoratet skal nemlig godkende placeringen på en mole i byen – og det kan godt tage seks til otte måneder, fremgår det af byrådsbeslutningen.
Havfruens skaber, Peter Bech fra Dragør, har tidligere fortalt i Dragør Nyt, at havfruen sandsynligvis kommer til at flytte i foråret. På en mail oplyser han, at det endnu er uklart, om den ny melding om den manglende indrejsetilladelse får betydning for flyttedatoen, så havfruen måske får endnu en sommer i Dragør.
Selv om et stort flertal stemte for flytningen af havfruen, var en enlig stemme imod. Trine Rønn, der repræsenterer Socialistisk Folkeparti i Lemvigs byråd, fik ført til protokols, at Den Store Havfrue er »uden kunstnerisk værdi samt bidrager negativt til Lemvigs omdømme som en by med kunst af høj kvalitet i det offentlige rum,« som det hedder i byrådsreferatet, hvor der også er en tilføjelse:
»Desuden mener vi, at skulpturen afbilder et hyperseksualiseret kvindebillede, som vi som samfund de seneste år har flyttet os væk fra.«
Holdningen afspejler den ene side af debatten, hvor den anden side er gået til forsvar for havfruen – både kunstnerisk og som attraktion. Debatten begyndte sidste forår, hvor Dragør Nyt kunne fortælle, at havfruen var dømt ude fra Dragør Fort. Det skyldtes ikke en vurdering af dens kunstneriske kvaliteter, men alene, at den bestemmende myndighed fandt, at den ikke passede naturligt ind på det fredede fort.
Dragør Kommune afviste siden at tage imod havfruen som gave, og ejeren Peter Bech afsøgte derefter andre områder af Danmark, inden en gruppe erhvervsfolk fra Lemvig besluttede at købe havfruen.