Havnens sand skal gøres nyttigt

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Havnens sand skal gøres nyttigt

Sand kan være træls nok, når det bliver slæbt ind i bilen efter en strandtur.

Men når mængderne er større end det, vokser de sig fra at være småirriterende og til at blive en økonomisk hovedpine.

Dragør Ny Havn – også kendt som lystbådehavnen – har store problemer med tilsanding. Hvert år renser kommunen 3.000 kubikmeter sand op fra sejlrenden. Hidtil har man suget det op og klappet det – det vil sige dumpet det på bunden på en godkendt plads – men det må man ikke længere af miljøhensyn. Kommunen har derfor set sig om efter andre muligheder.

Sand er et råstof, men det betyder ikke, at man kan få penge for det, selv hvis det overdrages til en forhandler. Det koster nemlig at transportere sandet – og da sandet var oppe at vende politisk i februar, blev det afgjort, at der ikke umiddelbart var penge til at sørge for, at sandet blev nyttiggjort. Derfor blev udgiften skubbet til 2028.

Men nu er der fundet penge. En fornyelse af kunstgræsbanen ved Hollænderhallen kræver en ny lokalplan, og det betyder, at banen ikke kan blive skiftet i år. Det har givet et overskud på 2,2 millioner kroner på anlægskontoen, og politikerne har nu besluttet, at 600.000 kroner af de penge skal bruges til at nyttiggøre sandet.

»Vi må ikke klappe sandet, og vi må ikke opbevare det selv eller flytte rundt på det. Men vi har en havn, som vi skal sikre, at man kan komme ud fra, så vi er nødt til at handle. Nu er der en konkret plan for, hvem der skal tage imod det,« siger Nicolaj Bertel Riber (A), der er formand for By-, Miljø- og Klimaudvalget i Dragør Kommune.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER