Gæster på havnen i Dragør er vant til at se fiskekutteren Elisabeth K571, der normalt ligger fortøjret tæt på lodstårnet. Men i den forgangne uge var der mulighed for at se lidt mere af skibet, der var trukket på land.
Årsagen var ganske udramatisk, fortæller Aage Skøttrup, der er formand for Elisabeth Skibslaug, som står for at vedligeholde den aldrende fiskekutter.
»Vi tager den op på land hvert år for at male bunden. Det skal man med et træskib,« siger han.
Elisabeth K571 er en helt særlig attraktion i Dragør. Kutteren hører til blandt de få, der er tilbage af de skibe, som blev brugt til at sejle jøder til Sverige i oktober 1943, efter at den tyske besættelsesmagt havde besluttet at deportere de danske jøder til koncentrationslejre.