Hver femte Dragør-borger drikker mere end ti genstande alkohol om ugen. Det svarer til mere end ti glas vin (cirka to flasker) eller ti almindelige øl. De ti genstande svarer til 120 gram ren alkohol for at være helt præcis.
Det viser Den Nationale Sundhedsprofil 2025 – en trivsels- og sundhedsundersøgelse, der laves hvert fjerde år af Statens Institut for Folkesundhed (SDU) for Sundhedsstyrelsen i samarbejde med de danske regioner og Kommunernes Landsforening (KL).
Dragørs borgere har i mange år været kendt for at toppe alkoholstatistikkerne i Danmark, og det gør sig også gældende i den nyeste sundhedsprofil. Dog er der i Dragør – som i resten af Region Hovedstaden – fra 2017 til 2025 sket et gradvist fald i andelen af borgere, der drikker mere end de ti genstande om ugen, som Sundhedsstyrelsen anbefaler som et maksimalt alkoholindtag.
Mændene topper
Hvor det i Region Hovedstaden nu i gennemsnit er 16 procent af borgerne, der drikker mere end ti genstande om ugen, gælder det for 20 procent i Dragør, altså hver femte.
Både i regionen og i Dragør er det mændene, der topper alkoholstatistikken.
Det er hele 28 procent af Dragørs mandlige befolkning – altså mere end hver fjerde – der drikker mere end ti genstande om ugen, mens det kun gælder for 13 procent af kvinderne.
Og ser man på, hvor mange, der ugentligt rusdrikker – det vil sige at drikke mere end fem genstande ved samme lejlighed – så gælder det for mere end dobbelt så mange af mændene (14 procent) som af kvinderne (fem procent).
Måler man på, hvor mange der udviser tegn på moderat eller svær alkoholafhængighed, gælder det for 10,7 procent af mændene og syv procent af kvinderne.