Hvordan er Enggården havnet her?

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Hvordan er Enggården havnet her?
Der er lagt en midlertidig plan for Enggården. Foto: Tim Panduro

Allerede i konstitueringsaftalen mellem Konservative, Venstre og Socialdemokratiet efter kommunalvalget tilbage i november 2025 stod der, at man i første kvartal af i år ønskede at undersøge mulighederne for at lade en fond overtage driften af Enggården.

Og i februar holdt Økonomiudvalget temamøde, hvor OK-Fonden var på besøg for at fortælle om deres erfaringer med at drive plejehjem, ligesom udvalget var på besøg hos Diakonissestiftelsen for at høre om deres måde at drive plejehjem på.

Det stort herefter hurtigt klart, at Venstre og Konservative var enige om, at de gerne ville igangsætte arbejdet med at lave en driftsaftale med OK-Fonden. De lavede et forståelsespapir om aftalen, som SF, Socialdemokratiet og Liste T herefter blev kaldt til forhandlinger om, en efter en. SF endte med at gå med i aftalen, mens Liste T og Socialdemokratiet står udenfor.

Men flertallet er helt enige: Plejehjemmet Enggården står nu til at blive en selvejende institution, der drives af en nonprofitorganisation – OK-Fonden – som skal lave en driftsaftale med Dragør Kommune.

Men hvordan endte Enggården her?

Tilsynsrapport dumpede Enggården

Der har været lidt svingende tilsynsrapporter gennem flere år, men det hele kulminerede i januar 2025, hvor en ekstern rapport viste, at der var betydelige udfordringer i kvaliteten af plejen og i arbejdsmiljøet. Der blev blandt andet peget på manglende dokumentation og systematik i medicinudlevering og patientpleje, på uklar rollefordeling og manglende overlevering i opgaver, højt sygefravær, stor personaleudskiftning og brug af mange vikarer.

Malene Højsted Kristensen blev herefter ansat som ny centerleder, og hun kom til at stå i spidsen for at føre en udviklingsplan ud i livet, som kommunalbestyrelsen havde vedtaget. Her var der 17 forbedringspunkter, og der blev sendt flere millioner kroner i halen af udviklingsarbejdet, der gik i gang.

Undervejs blev det også vedtaget, at der skulle igangsættes eksterne audits til at følge fremdriften i patientsikkerheden og den sundhedsfaglige kvalitet.

Balladen bølgede frem og tilbage

Balladen om Enggården stoppede dog ikke her. I august sidste år døde en beboer kort tid efter, at han var blevet ladt alene i 19 timer – uden at det dog blev dokumenteret, at dødsfaldet skyldtes fejlen.

I oktober meldte borgmester Kenneth Gøtterup ud, at det gik for langsomt med at implementere udviklingsplanen, at forvaltningen ikke var fagligt stærk nok til at håndtere opgaven, og at hans konservative parti støttede, at man skulle overveje at udlicitere plejehjemmet, hvis ikke der kom mærkbare resultater inden for få måneder.

Udmeldingen sendte borgmesteren i politisk stormvejr, da han blev kritiseret for at gå offentligt ud med kritik af de medarbejdere, han er chef for. Og det førte til, at borgmesteren få dage senere blev inviteret til møde på Enggården, hvor ledelse og urolige ansatte diskuterede sagen med ham.

Nogenlunde sideløbende med kommunalvalget sagde Malene Højsted Kristensen og flere afdelingsledere på Enggården i øvrigt op, hvilket betyder, at der først i marts og april her i 2026 er tiltrådt ny centerledelse og flere nye afdelingsledere på Enggården.

Valget gav mandat

I valgkampen i november fik borgmesteren dog fra flere sider opbakning – ikke mindst fra vælgerne, der gav ham og Konservative absolut flertal – til tankerne om, at Enggården skulle have tid til at komme i mål med udviklingsplanen. Men hvis det ikke lykkedes, skulle man overveje at gøre Enggården til en selvejende institution, og lade OK-Fonden stå for driften. Nogenlunde det samme var det derfor, der kom til at stå i den konstitueringsaftale, som Konservative, Venstre og Socialdemokratiet herefter blev enige om – og som har ført til, at de første skridt nu tages mod at lade OK-Fonden drive Enggården:

»En samlet vurdering af den tidligere besluttede udviklingsplan, audit og driftsstatus skal danne grundlag for en politisk drøftelse i første kvartal i 2026 om den fremtidige driftsform. Efterfølgende og senest medio 2026 fremlægges en opdateret status for fremdriften i udviklingsplanen, hvor effekten af de seneste igangsatte initiativer, inklusion, kvalitetsorganisation og eksterne konsulenter belyses. Vi vil for Enggården igangsætte en analyse af alternative driftsformer.«

Om OK-Fonden

• Hvis OK-Fonden får lov til at overtage driften af Enggården, kan den erhvervsdrivende fond trække på solid erfaring. OK-Fonden driver ifølge sin egen hjemmeside et hospice, 12 psykiatriske botilbud, to socialøkonomiske virksomheder og 15 plejehjem landet over.

• Derudover driver fonden godt 500 boliger fordelt på 32 seniorbofællesskaber og beskæftiger omkring 2.300 medarbejdere.

• Fonden blev stiftet af i 1969 Arne Ginge, der et par år tidligere havde startet de første OK-klubber – det står for omsorgsklubber – i Danmark.

• Fondens oprindelige formål var videreføre OK-klubberne, men siden er arbejdet udvidet til blandt andet drift af plejehjem.

• Når Dragør Kommune vil gøre Enggården til en selvejende institution og lave en driftsoverenskomst med OK-Fonden, kræver det ikke en udbudsrunde. For selvejende institutioner ejer sig selv, har en uafhængig bestyrelse og må ikke have overskud som formål. 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER