Tidligere i år blev der sat punktum i den ni år gamle sag om byggeriet på Øresunds Allé 67, da kommunalbestyrelsen gav sin advokat mandat til at indgå forlig på op mod syv millioner kroner.
Dengang kaldte kommunaldirektøren det for en rigtig ærgerlig sag for alle parter, og borgmesteren udtalte til Dragør Nyt, at kommunen havde taget ved lære af de ting, der var sket.
Men den tidligere ejer af den omstridte villa er stadig vred.
I sidste uge kunne Dragør Nyt bringe et debatindlæg, hvor Brita Sommer kritiserede kommunen for at formøble borgernes penge.
Hun kritiserede konkret Det Konservative Folkeparti, Venstre og Liste T, der tilbage i 2017 stemte imod en dispensation af byggeriet, som forvaltningens, jurister og en ekstern advokat ellers havde indstillet til, at kommunalbestyrelsen vedtog.
Politikere vil ikke kommentere sagen i detaljer
Dengang i 2017 var de tre partier i kommunalbestyrelsen repræsenteret af Jerrik Walløe (C), Kenneth Gøtterup (C), Eik Dahl Bidstrup (V), Helle Barth (V), Ebbe Kyrø (T), Jens Passarge (T), Svend Mathiasen (T) og Peter Læssøe (T).
Dragør Nyt har derfor spurgt den nuværende borgmester, Helle Barth og Peter Læssøe, hvordan de ser på sagen i dag, og om de fortryder deres stemme.
Helle Barth kan ikke dele interne diskussioner i Venstre om denne eller andre politiske emner. Det skriver hun i en mail til Dragør Nyt.
Til gengæld vil hun gerne komme med en mere generel kommentar.
»Sagen på Øresunds Allé har jo haft et meget langt forløb. Nu er der afsagt dom i retten, og der er indgået et endeligt forlig. Så med henvisning til det indgåede forlig mellem kommunen og Brita Sommer kan jeg ikke kommentere hverken på sagen eller forliget i detaljer. Jeg kan kun beklage, at sagen har trukket ud så længe og har været en belastning for ejer og naboer. Det er vigtigt at understrege, at forliget sætter punktum for sagen, og at Dragør Kommune allerede har skærpet sin praksis og procedure i behandlingen af byggesager netop for at undgå lignende forløb fremover,« skriver hun.
Heller ikke Peter Læssøe fra Liste T ønsker at kommentere på sagen og forløbet.
En ulykkelige sag
Borgmester Kenneth Gøtterup betegner også historien som »en på alle måder ulykkelig sag, hvor der ikke er nogle vindere«.
I en mail til avisen skriver han desuden:
»Sagen er ni år gammel, og der blev givet byggetilladelse til huset, som forvaltningen vurderede var et halvandet-planshus. Det blev underkendt i Planklagenævnet efter klager fra naboer, og der var herefter en stillingtagen til det videre forløb. Uanset hvilket beslutninger der ville være truffet, ville kommunen være i konflikt enten med ejeren af ejendommen eller naboerne, som kunne medføre et krav mod kommunen.«
Borgmesteren beklager
I sit debatindlæg efterspørger Brita Sommer også en undskyldning fra kommunen.
»Dette indlæg var smidt i papirkurven, hvis Dragør Kommune ved sagens afslutning havde haft format til at beklage sagens forløb over for mig. Men det har de desværre ikke,« skriver hun.
Hun mødes med opbakning af Peter Læssøe fra Liste T.
»Det er en ulykkelig sag for Brita Sommer. Jeg synes personlig, at kommunen burde give hende en undskyldning for en virkelig dårlig proces gennem hele byggesagen‚« lyder det i en mail fra byrådsmedlemmet.
Fra borgmesterkontoret lyder der i hvert fald en beklagelse.
»Da der er tale om et forlig om erstatning, vil jeg ikke gå ind i, om sagen skulle være håndteret anderledes. Men sagen har medført en skærpet praksis og procedure i Dragør Kommunes byggesagsbehandling. Jeg kan kun beklage sagens forløb, der startede helt tilbage i 2016 og dermed har været genstand for behandlinger af tre forskellige kommunalbestyrelser,« skriver borgmesteren i en mail til Dragør Nyt.