Mærkede du også nogle ret voldsomme rystelser omkring klokken kvart over fire onsdag den 20. maj? De varede kun få sekunder, men fik både bygning og skriveborde til at ryste her på redaktionen på Søndre Tangvej.
Ifølge Euro-Mediterranean Seismological Centre blev rystelserne målt til 3,9 på Richter-skalaen. Og det bekræftede GEUS, der står for geologiske undersøgelser i Danmark, også ret hurtigt. Rystelserne blev således beskrevet som et jordskælv af ret pæn styrke. Helt præcist ramte det klokken 16.14 og havde epicenter i Køge Bugt ret tæt på Køge.
Ifølge GEUS kan et jordskælv af den styrke mærkes ret meget, når det sker så tæt på land. Og der var også meldinger om, at borgere så langt væk som Sjællands Odde og Nyborg kunne mærke rystelserne. Derfor er det ikke så mærkeligt, at rystelserne også føltes ret kraftige i Dragør, der ligger noget tættere på Køge Bugt.
GEUS forklarede også, at det var målestationer i hele Danmark og i det sydlige Sverige og Norge, der kunne registrere jordskælvet – og også senere målte nogle efterskælv, som dog var meget mindre.
Det sker jævnligt – men ikke ofte- at Danmark rammes af jordskælv. Og det, vi oplevede i onsdags, er et af de kraftigste, vi har mærket. Dog overgået i 2012, hvor de fleste kunne mærke rystelserne fra et jordskælv i Kattegat på hele 4,4 på Richter-skalaen, og i 2010 var der et tilsvarende kraftigt skælv i Nordsøen. I 2008 var der også et jordskælv i den sydsvenske by Ystad på 4,3, der kunne mærkes i Danmark.
Oplevede du (eller dine dyr) noget særligt, da rystelserne indtraf i Dragør i onsdags, så skriv til redaktion@dragoer-nyt.dk