»Jeg fortæller det for de næste 26-årige, som kommer i job i Dragør Kommune«

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid

ARBEJDSPLADS: »Jeg fortæller ikke min historie for at hævne mig. Jeg fortæller det for de næste 26-årige unge kvinder, som kommer i job i Dragør Kommune.«

Sådan lyder det fra en tidligere ansat på rådhuset i Dragør Kommune. Den 26-årige kvinde har ønsket at være anonym.

Dragør Nyt har alligevel valgt at fortælle hendes historie om, hvordan hun som ung og relativt nyuddannet oplevede at få arbejdsopgaver, hun ikke var klædt på til. At hendes leder ikke lyttede, da hun forklarede, at hun havde brug for mere uddannelse og støtte til at udføre sit job. Og i øvrigt følte, at hendes personlige grænser blev overskredet, når hun fik spørgsmål fra lederen om, hvornår hun skulle have børn.

Kvinden blev stresssygemeldt og senere fyret. Dragør Kommune er meldt til Ligebehandlingsnævnet.

Vil ikke gå ind i sagen

Dragør Kommune understreger, at de ikke kan genkende det billede, kvinden tegner. Men selvom kommunen har fået skriftlig tilladelse af kvinden til at udtale sig om sagen, så ønsker Thomas Sørensen, leder af HR og Personaleservice i Dragør Kommune, ikke at gå ind i den konkrete sag. Han skriver til gengæld:

»Alle nye medarbejdere får et struktureret onboarding-forløb. Her indgår blandt andet en buddy-ordning, løbende dialog og faste opfølgningssamtaler. For nyuddannede og mindre erfarne medarbejdere tilrettelægges onboarding med ekstra fokus på tæt sparring og introduktion til opgaver og kultur.«

Det mener den 26-årige medarbejder slet ikke skete i hendes tilfælde.

Dragør Nyt fortæller inde i avisen meget mere om begge sider af sagen. Her kan du også læse mere om, hvordan Dragør Kommune arbejder med ligestilling, samt hvad de gør for at tage imod nye medarbejdere. Og så fortæller flere eksperter, hvorfor det måske er særligt vigtigt netop at have fokus på at tage godt imod de yngre medarbejdere.

Sammenstød mellem generationer

Undersøgelsen »En ny generation på arbejdsmarkedet«, som analysebureauet Analyse & Tal har lavet for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), viser i hvert fald, at hver tredje mellem 18 og 30 år oplever en eller anden grad af utryghed ved at begå fejl, stille spørgsmål eller tale åbent om negative følelser på arbejdspladsen.

Og fire ud af ti har endda været udsat for en grænseoverskridende oplevelse.

Den 26-årige kvinde, der har været ansat i Dragør Kommune, er selv kommet godt videre i et nyt job. Men hun synes, at det er ærgerligt og trist, hvis flere som hun skal sygemeldes med stress og ende med at blive strittet ud på grund af samarbejdsvanskeligheder eller de andre mærkater, hun oplever, at arbejdsgiveren klistrer hen over en personalesag, hvor der har været uenigheder.

»Generelt tror jeg, at der kan være en tendens til hurtigt at stemple nogen som besværlige eller skøre, hvis de påpeger noget, der ikke har været i orden. Men vi lever altså i en moderne tidsalder, hvor det må være okay at kræve, at man respekterer og lytter til sine medarbejdere i stedet for at finde på undskyldninger for at få dem hurtigt ud af vagten, hvis de sætter en grænse for, hvordan de behandles,« siger hun.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER