Når man har haft mobiltelefon siden 4. klasse – for at kunne ringe til forældre eller venner, når man skulle hjem fra klub – fylder mobiltelefonen rigtig meget. Derfor er Emilia Lucca Ingwes Thygesen, Lærke Marie Tornberg og Daniel Nicolai Seiersen glade for at kunne bidrage til samtalen om digital trivsel over hele landet. De synes egentlig, det er lidt »nederen« at se sig selv i en film. Men samtalen, den står de ved – og de synes, den er vigtig.
»Jeg synes, det sker tit, at man sidder en gruppe sammen, og så sidder alle og kigger ned i en skærm frem for at lave noget socialt. Det er virkelig en tidsrøver, og det er først bagefter, man tænker over, at man bare har spildt tiden på en masse ligegyldige input,« lyder det fra Lærke Marie Tornberg.
»Ja, jeg kan godt lide, at mobilen er en måde at være i kontakt med sine venner hele tiden. Vi kan skrive sammen, og det giver et godt fællesskab. Det dårlige er nok, hvis alle tager telefonerne frem og sidder og stirrer i dem, mens man er sammen,« supplerer Daniel Nicolai Seiersen.
Emilia Lucca Ingwes Thygesen har samme oplevelse.
»Jeg kan virkelig godt lide, at jeg hele tiden kan skrive med mine veninder. Det er måske ikke så vigtige ting, vi skriver om, men det er en sjov måde at være i kontakt på. Men når vi så er sammen, skal man lige tage sig i, at man ikke bare glor på telefonen, men at man får den lagt væk,« siger hun.
Griber straks telefonen, når de har fri
Lærke Marie Tornberg kan især blive træt af, at alle hiver telefonen frem, når man skal spise frokost. Og at alle står ved cyklen og kigger ned i skærmen, så snart de har fået fri. For i selve skoletiden er mobiltelefonerne låst væk på skolen.
»Jeg synes virkelig, det kunne være fedt, hvis vi kunne begynde at ændre adfærd. Jeg er oprindeligt bornholmer, og når jeg ser på mine fætre og kusiner derovre, så bruger de slet ikke så meget tid på skærm. Naturen fylder meget mere, og det er en helt anden hverdag. Det, synes jeg, er federe. For jeg hader følelsen af at have spildt min tid. Tid, man gerne ville have brugt på noget andet,« forklarer hun.
Alle tre har lidt svært ved at se, hvordan man skal håndhæve regler om, at man ikke må være på sociale medier, før man bliver 15, og ikke have en mobiltelefon, før man bliver 13.
Men de kan se en idé i, at man måske har en telefon, som man kun bruger til at ringe fra og sende ‘Snaps’ eller lydbeskeder – og ikke til så meget andet. Kort sagt: Der er nogle funktioner, de ville have svært ved at undvære – samtidig med, at der er nogle, de meget gerne vil have begrænset.
Journalisten får i øvrigt at vide, at det er meget gammeldags at sende sms’er. De unge forklarer, at ofte vil de gerne sende en besked, der skal gå hurtigt, eller et sjovt foto, som de ikke nødvendigvis har lyst til at gemme. Og så duer det ikke med en sms, der automatisk bliver arkiveret. Her virker det bedre med flygtige tjenester, hvor din besked eller foto slettes, så snart den er blevet set.
Begræns noget – men ikke alt
»Vi har en meget aktiv gamergruppe, hvor vi bruger en app, der hedder Discord. Så kan man sidde og snakke sammen, mens man spiller. Det kan jeg rigtig godt lide, for der er altid nogen derinde, uanset hvornår man sætter sig til computeren. Men jeg synes, jeg bruger lidt for meget tid på skærmen i weekenden,« lyder det fra Daniel Nicolai Seiersen.
Også Emilia Lucca Ingwes Thygesen ville gerne begrænse sit skærmbrug lidt mere.
»Jeg kan som sagt godt lide at snakke med vennerne og sende videoer. Men når jeg ender med at scrolle videoer, selvom jeg egentlig skulle gøre noget andet, så er det ikke så fedt. Så jeg tror virkelig, det handler meget om, at man lige stopper op og tænker over det: Hvor lang tid bruger jeg på min telefon? Hvornår vil jeg ikke bruge den?« siger hun.
Det håber hun, at både kortspil og videofilm kan være med til at starte en samtale om. Alle tre håber, at det kan få flere til at reflektere og tage stilling i stedet for bevidstløst at være klæbet til en skærm.
»Jeg tror virkelig, det er vigtigt, at vi kommer i gang med at begrænse skærmtid og prioriterer, hvad der er vigtigst. Vi har nok brug for et wakeup-call. For lige nu tror jeg, at når vi bliver ældre, så kommer vi til at tænke: Hold da op, vi har spildt meget af vores ungdom på de telefoner,« lyder det fra Lærke Marie Tornberg.