Kenneth Gøtterup er ny formand for trafikgigant

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Kenneth Gøtterup er ny formand for trafikgigant
Dragørs buspassagerer kan blive sendt ud i kulden, hvis den regionale sparerunde ikke bliver afværget. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup, er netop blevet valgt som ny formand for Movia.

Dermed kommer han til at stå i den bestyrelsesmæssige spids for Danmarks største trafikselskab, som årligt transporterer omkring 175 millioner kunder med bus, havnebus, lokaltog og flextrafik.

Bestyrelsen består af ni personer. De to regioner, Hovedstaden og Sjælland, har hver et medlem i bestyrelsen. Desuden har Københavns Kommune, som den kommune, der yder det største tilskud til Movias finansiering, en plads i bestyrelsen.

De øvrige 44 kommuner i Trafikselskabet Movias område udpeger de resterende seks bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen vælges for en fireårig periode, som følger kommunalbestyrelsernes valgperiode, og de senere år har der været seks til syv årlige bestyrelsesmøder.

Kenneth Gøtterup kommer til at modtage 320.514,96 kroner per år for indsatsen de næste fire år.

Bestyrelsen har det overordnede ansvar for selskabet. Det betyder, at bestyrelsen skal sikre en økonomisk forsvarlig drift, og at Movia ledes i overensstemmelse med Lov om Trafikselskaber.

Movia har blandt andet 1.100 busser, 1.000 flexbiler og 61 lokale togsæt.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER