Klimadag på biblioteket

T
Af Thomas Mose
| | 0 min læsetid
Klimadag på biblioteket
Terese Vangstrup, der er affaldsplanlægger i Dragør Kommune, holdt oplæg om affald og genbrug, og senere og senere på dagen, kunne man mæde tøjaktivist Tina Werborg. Foto: TorbenStender
Klimadag-1.jpg
Amager Ressourcecenter havde medbragt skraldevogn, og de viste, hvordan de samler affald. Foto: TorbenStender

Lørdag den 25. april dannede Dragør Bibliotek rammen om en klimahandledag med fokus på genbrug, miljø og fællesskab.

Biblioteket samlede i tidsrummet fra klokken 11 til 14 både børn, unge og voksne om konkrete aktiviteter og viden om bæredygtighed.

For de yngste var der et kreativt genbrugsværksted, hvor der blev bygget havlandskaber med fokus på affald og miljø. Samtidig kunne man opleve en skraldevogn på tæt hold og høre om, hvordan affald bliver indsamlet og genanvendt.

Der var også mulighed for at få repareret tøj og elektronik i Repair Café, ligesom et børneloppemarked gav mulighed for at købe og sælge brugte ting. Flere lokale aktører deltog, herunder en forening med fokus på fællesdyrkning og biodiversitet samt en pop-up genbrugsbutik.

Undervejs blev der holdt oplæg om affald, genbrug og tøjforbrug, hvor deltagerne kunne blive klogere på, hvordan hverdagsvalg påvirker klimaet.

Arrangementet var en del af den landsdækkende UGE17, der sætter fokus på FN’s verdensmål, og havde fokus på at omsætte bekymring til handling gennem fælles aktiviteter – netop i tråd med formålet bag UGE17.

Klimadag-4.jpg
Folkekirkens Nødhjælp var klar med en lille pop-up genbrugsbutik. Foto: TorbenStender

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER