Langt over halvdelen af de 319 haveejere var mødt op eller repræsenteret med fuldmagt, da der tidligere i marts var ekstraordinær generalforsamling i andelshaveforeningen A/H Søndergården. Interessen skyldtes, at A/H Søndergården har fået en godkendelse fra Procesbevillingsnævnet til at få en tabt sag om skilsmisse fra Kolonihaveforbundet prøvet ved Højesteret, og medlemmerne skulle nu afgøre, om man skulle tage imod muligheden.
Medlem siden 1958
Sagen strækker sig helt tilbage til 1958. Her kautionerede Kolonihaveforbundet for et lån på 200.000 kroner til at købe arealet mellem kysten og Bachersmindevej, som haveforeningen ligger på – til gengæld lovede Søndergården at forblive medlem af forbundet, så længe det eksisterer. Den klausul gælder stadig, fordi Kolonihaveforbundet har afvist at ophæve den.
Mellem 2006 og 2010 gik en sag mod Kolonihaveforbundet sin gang gennem retssystemet – hvor forbundet fik medhold helt op til og med Højesteret.
Siden har Søndergården haft sagen for retten igen, fordi nogle andre foreninger har fået lån under mere lempelige forhold. Søndergården tabte i byretten og i landsretten, men man får nu en chance mere i Højesteret.
Stort flertal godkender
Bestyrelsesmedlem i andelshaveforeningen Henrik Langemark har været en af bagmændene bag den seneste sag. Han er begejstret for afgørelsen – og for at et stort flertal af andelshaverne i foreningen tirsdag godkendte at gå videre med sagen.
»Vores advokat holdt et oplæg, og han var helt oppe at køre. Han fortalte, at han vil køre sagen gratis, hvis vi taber,« siger han og trækker perspektiverne op.
»Hvis vi vinder, skal vi have cirka 800.000 kroner retur i omkostninger og kontingent, som vi så skal betale salær til advokaten af. Hvis vi taber, skal vi af med 185.000 kroner til forbundet.«
Strid om »stavnsbånd«
Henrik Langemark forventer, at sagen kommer for Højesteret om et halvt til et helt år.
»Vi synes, at sagen er principiel, fordi andre andelshaveforeninger har fået en bedre behandling og ikke er blevet stavnsbundet, som vi er,« siger han.
Hos Kolonihaveforbundet er formand Karsten Kehlet ikke enig i den udlægning.
»Jeg vil helst have, at retssystemet afgør sagen, og så kan jeg udtale mig bagefter. Men som du nok kan regne ud, er vi dybt uenige med Søndergården. Jeg synes, det er et dårligt argument, at de er stavnsbundne. Foreningen har en klausul om, at den skal være medlem, men de enkelte beboere kan melde sig ud og købe et hus et andet sted. Hvis man er stavnsbundet, er det fordi, man som person ikke kan flytte, og det er der ikke tale om,« siger Karsten Kehlet.