Sensommersolen er en tung konkurrent. Det måtte Dragør Kommune med borgmester Kenneth Gøtterup og kommunaldirektør Mads Leth-Petersen erkende, da der onsdag aften var borgermøde om det kommunale budget på Dragør Skole.
Ganske få mennesker var mødt op – og blandt dem var politisk aktive i flertal.
Formålet var at orientere om det kommunale budget – og Mads Leth-Petersen tog da også de tilstedeværende og dem, der fulgte med i livestreamingen hjemme på terrassen, i hånden og førte dem gennem et budget, som ikke lægger op til besparelser, men tværtimod åbner for, at der sandsynligvis kan bruges flere penge på både service og anlæg.
Sund økonomi
Det budget, forvaltningen har lavet, baserer sig på de faktiske udgifter og indtægter – altså de penge, der lander fra især skatten, og de penge, som for eksempel bruges på alt fra skoler og børnehaver til asfalt og ældrepleje. Om der skal flyttes rundt på beløbene, er i sidste ende op til politikerne, der fra den 29. august skal sætte sig sammen og stykke næste års budget sammen.
På mødet fortalte Mads Leth-Petersen groft skitseret, at kommunens egen økonomi er sund, og at den årlige økonomiaftale mellem Kommunernes Landsforening og staten også åbner for, at der kan gives et løft i servicerammen.
Kommunaldirektøren understregede flere gange undervejs, at der ikke er lagt op til besparelser – det samme har borgmesteren givet udtryk for her i Dragør Nyt. Men et katalog over mulige besparelser fra Dragør Kommune spøgte alligevel i den beherskede spørgerunde efter kommunaldirektørens orientering.
Ingen besparelser på vej
Her spurgte et par tilhørere online ind til mulige besparelser i sparekataloget – der er udarbejdet som en rutinemanøvre i årets første halvår, så man var klar, hvis besparelser skulle vise sig nødvendige på grund af en dårlig aftale mellem stat og Kommunernes Landsforening eller en uventet stigning i kommunale udgifter.
Mads Leth-Petersen kunne berolige med, at kataloget ikke kommer i brug, men at han havde forståelse for, at oversigten kunne give bekymringer.
»Der er ikke lagt op til besparelser. Det er ikke der, vi står,« sagde han blandt andet til spørgsmål om skitserede forslag til øget brugerbetaling på Wiedergården.
Kenneth Gøtterup kom med tilsvarende beroligende ord.
»I princippet kunne vi politisk lukke budgettet i morgen og sige, at vi gør det samme, som vi gjorde sidst. Der er ingen besparelser på vej,« sagde han.
Hvis man vil give sin mening til kende, kan alle borgere indsende høringssvar. De skal lande hos Dragør Kommune senest den 29. august.
