Kommunen søger om millioner til kystsikring

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Kommunen søger om millioner til kystsikring
Under stormen i efteråret 2023 bliver diget på Nordstranden beskadiget. Arkivfoto: TorbenStender.

Dragør Kommune skal søge om 97 millioner kroner fra den statslige pulje til kystsikring 2024. Det har et enigt Klima-, By- og Erhvervsudvalg vedtaget på sit seneste
møde.

Hvis pengene bliver tildelt, skal de bruges til at gennemføre kystbeskyttelse ved Dragør Nordstrand, Dragør Havn og Sydstranden.

Dragør Kommune fik del i puljen i 2022 med en tildeling af 37,4 millioner kroner ud af en pulje på 150 millioner kroner. I 2023 fik kommunen afslag, fordi ansøgningsmaterialet ikke var tilstrækkeligt uddybet.

Ansøgningen kommer kort tid efter, at en ny rapport fra en statslig arbejdsgruppe har vist, at kystbeskyttelsen i Dragør kan koste op mod 2,8 milliard kroner.

Den statslige pulje skal – hvis den tildeles – bruges til det projekt, der allerede er besluttet i Dragør Kommune, og ansøgningen er således uafhængig af anbefalingerne i den statslige rapport.



Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER