Måske kommer fremtidens børnehavebørn til at indtage mad, der er tilberedt i et køkken på deres egen institution.
Politikerne i Dragør Kommune har netop frigivet 100.000 kroner til at undersøge, om kommunens daginstitutioner selv kan producere mad til børnene.
Det betyder ikke, at der nu vil komme mad på bordet fra andet end de madpakker, børnene i dag selv skal have med – for undersøgelsen er blot første stop på vejen til at afklare, om der overhovedet skal etableres køkkener og tilbydes mad.
Theis Guldbech fra De Konservative har tidligere været formand for institutionernes forældreråd, og det var med den kasket, at han udtrykte sin begejstring for forslaget.
»Vi har længe gerne set, at vi fik disse køkkener, så det er dejligt, at vi får en undersøgelse i stedet for en melding om, at det ikke er muligt,« sagde han under den korte debat i byrådssalen om emnet, hvor Annette Nyvang, der var indkaldt som suppleant hos Liste T også udtrykte begejstring – dog ikke uden forbehold.
»Det er blevet diskuteret gennem mange år. Men jeg kan også huske, at vi politikere var meget begejstrede, men at forældrene ikke ønskede det. Nogle forældre vil måske sige, at ‘de giver os kager, når vi vil have brød’ – altså, at de heller vil have pædagoger end mad i institutionen. Men det skal undersøges,« sagde hun blandt andet.