Kongelundsfortet er blevet militært område

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Kongelundsfortet er blevet militært område
Parkeringspladsen ved Kongelunden er domineret af Beredskabet og Forsvarets biler. Foto. Peter Fugl Jensen

Kongelundsfortet er blevet militært område igen – i hvert fald midlertidigt.

Forsvaret har i forbindelse med topmøderne i hovedstaden onsdag og torsdag i denne uge anmodet Dragør Kommune om at etablere et midlertidigt militært område på Kongelundsfortet – og det har kommunen og politiet godkendt.

Ifølge Københavns Politi overgik fortet til militæret onsdag klokken 6, og i politiets pressemeddelelse hedder det, at fortet vil gå tilbage til vanligt civilt brug på lørdag den 4. oktober klokken 12. Et kort på politiets hjemmeside viser, at det kun er selve fortet inklusive voldgrave, der er udlagt til militært område.

Forsvaret vil bevogte fortet i perioden, og der vil både være soldater og militærudstyr til stede. Onsdag dominerede en større mængde folk fra beredskabet dog område.

Når et område bliver midlertidigt militært område betyder det, at forsvaret kan hindre civil adgang og at der vil være øget bevogtning om militært udstyr. De relativt få gange områder i Danmark er blevet udlagt til midlertidigt militært område, har et været i forbindelse med flytning af større mængder militært materiel i havne.

Kongelundsfortet Tim Panduro (1).jpg
Kongelundsfortet er bygget til militært brug – men har de senere år opfyldt fredelige formål som udflugtsmål og som hjemsted for aktiviteter under blandt andet Ung Dragør. Foto: Tim Panduro

Militært område skilt Tim Panduro.jpg
Dragør har flere militære områder – nu er der kommet endnu et. Foto: Tim Panduro

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER