Kulturminister udpeger Dragør til særlig liste

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Kulturminister udpeger Dragør til særlig liste
Dragør gamle by er populær blandt turister. Foto: Tim Panduro

Dragørs bykerne er en af landets vigtigste kulturmiljøer.

Det fremgår af en ny liste, som kulturminister Jakob Engel-Schmidt offentliggjorde fredag. Her er den gule skipperby at finde sammen med 15 andre danske bymiljøer.

Udpegningen er ikke den store overraskelse. I sommer kunne Dragør Nyt fortælle, at Dragør var på en foreløbig liste – men nu er placeringen altså blevet endelig.

Formålet med udpegelsen er ifølge en pressemeddelelse fra kulturministeriet at sikre landets mest velbevarede bymiljøer, der stammer fra middelalderen og frem til midten af 1800-tallet, så byernes bevaringsværdier forbliver tydelige for eftertiden.

De 16 bevaringsværdige kulturmiljøer vil fremover fremgå som nationale interesser i kommuneplanlægningen.

»De 16 udvalgte byer har det til fælles, at der lokalt er værnet om de gamle bygninger og historiske strukturer med krogede gader, torve og pladser,« siger Jakob Engel-Schmidt i pressemeddelelsen, hvor han understreger, at der ikke er tale om en museumsgørelse af de udvalgte bykerner.

»Hele formålet med udpegningen er netop, at livet og den afbalancerede udvikling skal gå videre. Her kan rapporten med dens beskrivelser af værdierne, fotos og kort være et nyttigt redskab lokalt, der kan bidrage til at sikre, at byudviklingen går hånd i hånd med bevaring af kulturarven,« lyder det fra ministeren.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER