Kunstfestival håber på hjælp fra solen

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Kunstfestival håber på hjælp fra solen
Mange udnytter det gode vejr til at nyde de udstillede kunstværker, da der var kunstfestival i2022. Arkivfoto: TorbenStender.

Sommertid er kunsttid på havnen i Dragør.

Også i år, hvor Dragør Kunstfestival igen fylder havnepladsen med telte og kunst i alle afskygninger. Sådan har det været i omkring 15 år – og Berith Wendt Culmsee har været med til at arrangere løjerne siden begyndelsen.

»Jeg er den sidste, der har været med fra begyndelsen,« siger hun.

»Idéen kom fra indehaverne af vinbutikken Lima, som jeg samarbejdede med som fotograf. De fortalte, at de overvejede en kunstfestival, og så blev jeg engageret.«

I dag er det en gruppe på fem, der tager sig af alt det praktiske arbejde med at arrangere festivalen, som præsenterer i omegnen af 40 kunstnere.

Kunst i alle afskygninger

Besøgende på festivalen møder kunst i alle afskygninger – og det er med vilje. Men der er en grænse, som ikke må overskrides.

»Det skal være noget, man selv har lavet. Brugskunst går også an, men det skal være dine egne værker. Vi vil ikke have, at det bliver til et loppemarked,« siger hun.

Kunstfestivalen er selvfølgelig en mulighed for at vise værkerne frem og måske inspirere andre, men det er også en social begivenhed for kunstnerne.

»De fleste er jo udadvendte, og vi er glade for at se hinanden igen, selvom nogle af os kun ser hinanden den ene gang om året. Og ellers kommer der mange forskellige folk som besøgende.«

Ingen venteliste i år

Der er mange gengangere blandt kunstnerne – og normalt er der venteliste. Det har der ikke været i år, men Berith Wendt Culmsee forventer ikke, at der kommer til at være tomme boder. Selv har hun som vanligt en stand, hvor hun sælger fotografier og kort og hjemmestrikkede sokker og grydelapper.

»Det er det, jeg tjener til teltlejen på. Jeg sælger også af kortene og fotografierne. Men man skal sælge mange kort for at få sine udgifter hjem. Det er ikke noget, man bliver rig af, men det er sjovt, både når man møder gæsterne og de andre kunstnere.«

De senere år har der været kreative aktiviteter for børn i forbindelse med kunstfestivalen – det er der også i år, men denne gang er de rykket ind i de gamle værftsbygninger i samarbejde med Moars Ark, der som kunstprojekt sideløbende er på havnen. Her kan man være i læ for, hvad end vejret nu vælger at byde på – men ude i teltene håber man på solskin.

»Det er jo sjovest, når der kommer folk. Sidste år stod vi i vand til knæene den første dag, så der var stille. Men dagen efter var vejret fint, og så gik det godt.«

Dragør Kunstfestival finder sted på havnen ved Lodstårnet lørdag klokken 10–17 og søndag klokken 10–16. Der er gratis adgang.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER