Ledelsesskift og arbejdsmiljø påvirker Enggården

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Ledelsesskift og arbejdsmiljø påvirker Enggården
Der er lagt en midlertidig plan for Enggården. Foto: Tim Panduro

En del af udviklingsplanen for at sikre en højere faglighed og plejesystematik på Omsorgscenteret Enggården er at få udført eksterne audits og kvalitetsopfølgning. Det vil sige, at fagkonsulenter (fra Boysen & Havnhøj) har gennemført interviews med ledelse og medarbejdere og gennemgået en lang række baggrundsmaterialer for at vurdere, hvordan det går med udviklingsplanen.

Ældre- og Sundhedsudvalget i Dragør Kommune har netop haft rapporten fra den eksterne audit i første kvartal af 2026 til orientering, og her er der lidt ros til Enggården. Blandt andet bemærkes det, at der er igangsat en række positive tiltag som styrket rekruttering, udbygning af intern vikarpulje, systematiseret onboarding og anvendelse af faglige mødefora, som understøtter kontinuitet og kvalitet i opgaveløsningen.

Den overordnede konklusion er alligevel, at den samlede status for udviklingsplanen er »igangsat og under udvikling«. Man er ikke i nærheden af det niveau, der hedder »forankret praksis og sikker drift«.

Mangler fælles overblik

Rapporten peger blandt andet på, at man ikke er så langt i udviklingsplanen, som man havde håbet, fordi Enggården har været i en svær overgangsfase, hvor der har været ledelsesrotation og et stort pres på arbejdsmiljøet.

Hvor der blev arbejdet meget systematisk med planen frem til december 2025, har en række indsatser i det faglige arbejde herefter manglet koordineret styring, fordi centerlederen stoppede, og man har ventet på en ny.

Ifølge rapporten har de enkelte afdelinger arbejdet videre med de forskellige indsatser, men der har manglet fælles overblik og opfølgning på tværs af organisationen.

For eksempel er der blevet etableret bedre strukturer for medicinhåndtering og dokumentation i det digitale journalsystem CURA og øget opmærksomhed på indberetning af utilsigtede hændelser. Men det halter stadig med den tværgående og systematiske læring af utilsigtede hændelser. Og de fysiske rammer for medicinopbevaring er heller ikke hensigtsmæssige i alle tilfælde.

Borgmester ikke beroliget

Borgmester Kenneth Gøtterup (C) lægger ikke skjul på, at rapporten fra den eksterne audit ikke har beroliget ham.

»Der er iværksat nogle nye tiltag. Og der er også kommet ny ledelse, som ikke har været der under denne audit. Men den bekræfter stadig den bekymring, jeg har haft. Og det er, at vi som forvaltning ikke er gode nok til at arbejde velstruktureret med instrukser og vejledninger. Vi har slet ikke nået de udviklingsmål, vi ville. Og vi kan ikke acceptere, at processen går i stå ved stillingsledighed. Heller ikke, når det drejer sig om ledere. Når det handler om patientsikkerhed, kan vi ikke skrue op og ned på kvaliteten. Her skal vi have 100 procent driftsikkerhed. Det er også mit tydelige signal til direktionen,« siger han.

Hvordan der konkret skal følges op på den eksterne audit, bliver et dialogemne på det kommende kommunalbestyrelsesmøde torsdag den 30. april.

Foreløbigt er der dog planlagt endnu et eksternt audit, hvis resultater skal fremlægges for politikerne til juni.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER