Lisbeth Dam Larsen er i valgkamp – fanget i Indien

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Lisbeth Dam Larsen er i valgkamp – fanget i Indien
Lisbeth Dam Larsen3.jpg
Det er ikke fordi, det ikke er dejligt at være i Indien – her et billede fra Trankebar. Men det gør det noget besværligt at føre valgkamp. Så Lisbeth Dam Larsen (M) gør alt, hvad hun kan for at komme med et fly hjem for at kæmpe for en plads i Folketinget. Privatfoto.

En dejlig ferie i Trankebar med kæresten endte med at trække ud for Lisbeth Dam Larsen fra Drag-ør.

For det første var det specielt at sidde godt 7.500 kilometer væk, da statsminister Mette Frederiksen udskrev folketingsvalg til afholdelse den 24. marts. For Lisbeth Dam Larsen, der har siddet i kommunalbestyrelsen for Moderaterne, har længe vidst, at hun skulle være folketingskandidat for sit parti i Københavns Storkreds.

Og for det andet viste det sig så, at da hun – nogle dage efter valgets udskrivelse – skulle flyve hjem, ikke kunne komme nogen steder. For ruten gik fra Chennai i Indien til en mellemlanding i Dubai, og her har lufthavnen været lukket for transit på grund af krigen i Mellemøsten.

Så efter at have siddet i timelange telefonkøer til først rejsebureau og derefter forsikringsselskab bookede de et hotel i Chennai nær lufthavnen og var hele tiden i kontakt med flyselskabet for at komme med et fly hjem. De måtte køre ud til dem, fordi det var umuligt at komme i kontakt med dem per telefon.

Udgifterne til hotel og forplejning fik de dog heldigvis dækket, mens de ventede.

Drag-ør Nyt har været i kontakt med Lisbeth Dam Larsen flere gange undervejs, og her bringer vi et lille mail-interview med en status på, hvordan det var at sidde i Indien, mens man egentlig skulle have turneret gader og stræder rundt herhjemme for at føre valgkamp.

Hvordan var det at sidde i Indien, da der blev udskrevet folketingsvalg?

»Jamen, det er meget frustrerende ikke at kunne være med til valgkampen, ikke at kunne komme ud og hænge plakater op og ud at deltage i debatter og møde vælgerne på gaden.«

Hvordan får man hængt plakater op og ført valgkamp, mens man sidder i Indien?

»Valget blev jo udskrevet hurtigere end forventet, så mine nye valg-plakater var stadig i trykken, da plakaterne måtte hænges op. Søde folk fra Moderaterne har så været i Drag-ør og hængt mine gamle plakater op. Derfor vil jeg også meget gerne snart hjem, så de nye plakater også kan komme op i lygtepælene. Både i Dragør og resten af stederne i Tårnby, København og Frederiksberg, hvor jeg er stillet op.
Til gengæld har jeg brugt en masse tid på at svare på kandidattest med alle de uddybende kommentarer, som gerne skal med. Det har taget sin tid, så det er vel okay, at ‘ferien’ er blevet forlænget. Men jeg skal jo også hjem og passe mit arbejde.«

Hvordan får I tiden til at gå og holder humøret oppe?

»Vi gør, hvad vi kan for at finde en løsning på at komme hjem. Og så er der jo ikke så meget andet at gøre end at acceptere tingenes tilstand. Vi er jo heldigvis strandet i Indien og ikke i Mellemøsten, hvor folk må være bange for at blive fanget i krigen.

Jeg rejser med kæresten, så vi nyder hinandens selskab, nyder Indien og stemningen hernede, bliver husket på, hvor privilegerede vi er i Danmark med det danske velfærdssamfund. Og finder ud af, hvad der er af seværdigheder i Chennai og venter på en afklaring.« 

Er tilbage i Dragør

Mandag den 9. marts lykkedes det imidlertid for Lisbeth Dam Larsen at komme hjem.

Ruten gik over Dubai og var noget længere, da flyet tog en sydigere rute over Egypten.

»Indrømmet – det var lidt foruroligende at skulle flyve via Dubai for at komme hjem. Og jeg overvejede, om jeg burde sende mit testamente til advokaten, inden vi fløj. Opholdet i Dubai lufthavn var heldigvis fredelig med ikke ret mange passagerer,« skrev Lisbeth Dam Larsen i et facebookopslag tirsdag morgen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER