Liste T: Dårlig idé at flytte rekrutteringen

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Liste T: Dårlig idé at flytte rekrutteringen
Hjemmeplejen er under pres, mener denne læserbrevsskribent. Arkivfoto

Rekrutteringen af nye medarbejdere til Enggården og hjemmeplejen har stadig kurs mod hr-afdelingen på rådhuset.

Først godkendte Ældre- og Socialudvalget beslutningen om flytningen, og nu har Økonomiudvalget sat streg under, at der tilsammen flyttes 250.000 kroner fra hjemmeplejens og Enggårdens budget til hr, der fremadrettet skal stå for at finde medarbejdere til ældreplejen.

I udvalgene har et klart flertal bakket op om administrationens indstilling, som slår fast, at de lokale ledere bruger for meget tid på rekrutteringen frem for deres kerneopgaver. Blandt andet fordi der er så få ansøgere og behov for flere genopslag.

Liste T stemte dog som det eneste parti imod flytningen af rekrutteringsopgaven, da den var i Ældre- og Socialudvalget. Lokallisten er ikke repræsenteret i Økonomiudvalget, men planlægger også at stemme imod på februars kommunalbestyrelsesmøde, hvor sagen skal endeligt behandles.

»Jeg er stærk modstander af, at man flytter midler fra et område, der i forvejen er underfinansieret. For hvorfor skal en central hr-funktion have ekstra midler for at hjælpe med rekrutteringen i ældreplejen? Det mener jeg i forvejen er deres opgave. De skal jo kunne løfte hr-opgaver for hele organisationen,« siger Peter Læssøe.

Han er helt med på, at det er blevet sværere at rekruttere nye medarbejdere, og at opgaven er kompleks. Men han mener stadig ikke, at det er hensigtsmæssigt at flytte hele opgaven. Slet ikke nu.

»Timingmæssigt er det forkert. Det er underligt at lave sådan en beslutning, lige før der ankommer to nye chefer. Man burde vente og se, hvad de mener om det,« siger Peter Læssøe og fortsætter:

»Samtidig er der jo heldigvis stadig en politisk debat om, at man skal placere hjemmeplejen på Enggården. Her vil man kunne opnå mere effektiv drift, synergi og kritisk masse, hvilket også kunne gavne rekrutteringen. Så nej, vi synes ikke, at det er en god idé at flytte opgaven og finansieringen nu.«

Borgmester Kenneth Gøtterup (C) mener dog, der er en helt bestemt grund til, at beslutningen om at flytte rekrutteringen er rigtig.

»Det, man skal hæfte sig ved, er, at det er et ønske fra plejehjemmets side (Enggården, red.), altså fra driften selv. Når en kommunal arbejdsplads kommer og spørger, om de ikke kan få lov til at flytte denne opgave, stiller jeg mig ikke på bagbenene. Det lader jeg Liste T om,« siger han.

Både Enggården og hjemmeplejen i Dragør får i øvrigt nye centerledere i marts.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER